12H of Spa: Review MSE

MSE BMW 335I CoupéMSE BMW 335I Coupé
De derde manche van het Belcar Endurance Championship vond dit weekend plaats op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. Het Genkse MSE stond opnieuw aan de start met de BMW 335i, met als piloten Peter Beckers en Bart Van Samang.
Na de mechanische pech van de vorige wedstrijd was het lang wachten op de nodige onderdelen, waardoor er geen mogelijkheid was om te testen. Op vrijdag werden de vrije training en de kwalificatie afgewerkt, deze werden dan ook tot het uiterste benut om een goede afstelling voor de BMW te vinden. Bart kon al vroeg in de kwalificatie een tijd van 2.35.420 op de tabellen zetten, een resultaat waar het team tevreden mee was. “Er had meer ingezeten”, liet Bart weten,“maar vermits deze herstelde motor nog niet voldoende kilometers had om echt door te duwen, zijn we blij met dit resultaat.” Peter nam de resterende tijd voor zijn rekening om een goed ritme voor de race te vinden.

Zaterdag - rond de klok van tien - werd het startschot gegeven voor de drie uur durende wedstrijd. Onder wisselende weersomstandigheden nam Bart de start op regenbanden, maar al vlug droogde het circuit op en Bart zocht de pits op voor een bandenwissel naar slicks. Even voor halfweg de wedstrijd, kwam Bart plots de pits opzoeken met een beschadigde linker achterkant. De herstelling kostte een zevental ronden, en Peter nam het stuur over.

Bart: “Mijn start kon beter, ik had veel vroeger op slicks kunnen overschakelen maar ik had gehoopt dat het opnieuw zou regenen, daardoor verloor ik wat tijd. Na de bandenwissel verliep mijn stint goed en kon ik mooie tijden neerzetten. Af en toe was er een lichte bui maar dit gaf geen problemen. Op een bepaald ogenblik was het deels nat, deels droog, typisch Spa. Ik probeerde op mijn slicks verder te rijden maar op een bepaald ogenblik was er hevige regen, waardoor ik spinde en de bandenmuur raakte”. De wisselende weersomstandigheden maakten het niet eenvoudig voor Peter. Het team probeerde van de resterende racetijd gebruik te maken om een aantal dingen te testen,
vermits een goed resultaat toch niet meer mogelijk was. “Niet eenvoudig”, gaf Peter na zijn relais te kennen. “Zonder achterbumper en diffuser is de wagen toch wat minder stabiel, maar ik ben wel blij dat ik wat raceritme heb opgedaan. Het finishen geeft ons alleszins vertrouwen, en de aanpassingen die we gedaan hebben waren goed.”“Zonder te tegenslag stonden we veel verder in de rangschikking, maar al bij al zijn we tevreden met de data die we vandaag gewonnen hebben”, vult teamchef Dominiek Paret verder aan.

Volgende afspraak is de 24 Hours of Zolder begin september

MSE Press

Foto: MSE Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 20 juni 2011 om 12:59


Andere publicaties op Racingworld.be...