24 uren van de Nurburgring, racen in de groene hel

Porsche 911 GT3 R HybridPorsche 911 GT3 R Hybrid
Volgend weekend trekken vele Belgische toeschouwers naar de Nurburgring om de ongelofelijke atmosfeer van de 24 uren race aan den lijve te ondervinden. Zaterdag zullen 250 wagens los gelaten worden op het historische lange circuit, ook gekend als de groene hel, in een poging om 24 uren later ook de finishlijn te bereiken. Aankomen zal niet voldoende zijn voor de vele fabrieks- en semi-fabriekswagens van BMW, Porsche, Audi en Mercedes, zij gaan resoluut voor de overwinning.
Het zal weer een groot feest worden in de Eifelbossen dit weekend, het bier zal er vloeien, ontelbare worsten zullen verorberd worden en de geur van kampvuren zal zich mengen met die van verbrand rubber en olie. Twee weken na Le Mans is het de beurt aan de grootste 24 uren race van het jaar wat betreft aantal deelnemers. De race op het Eifel circuit heeft de laatste jaren enorm aan belang en populariteit gewonnen, mede door de aanwezigheid van de grote Duitse constructeurs zoals Porsche, BMW, Audi, Mercedes en VW.

BMW slaagde verleden jaar er in de race te winnen nadat de leidende hybride Porsche in de problemen kwam. De constructeur uit Beieren zou deze overwinning graag overdoen en schrijft daarvoor weer twee Schnitzer M3 GT2 wagens in. Huisrijder Andy Priaulx zal er echter niet bijzijn, de Engelsman onderging een chirurgische ingreep en moet forfait geven. De wagen #1 zal bestuurd worden door Augusto Farfus, Jörg Müller, Uwe Alzen en Pedro Lamy, de #7 door Dirk Müller, Dirk Werner, Dirk Adorf en terug Lamy. Verder kan BMW nog rekenen op de steun van de Z4 GT3’s van Team Schubert.

Porsche is het best vertegenwoordigde merk bij de GT’s met 33 ingeschreven wagens. Niet minder dan acht officiële Porsche rijders nemen deel en tonen aan dat het merk een groot belang echt aan deze wedstrijd. Ook dit jaar zal de 911 GT3 R Hybrid de Porsche armada leiden met officiële rijders achter het stuur, Jörg Bergmeister, Patrick Long, Richard Lietz en Marco Holzer. Slecht nieuws voor Porsche is evenwel het besluit van de technische commissie die vindt dat de Hybrid te veel in het voordeel is en de wagen restricties zal opleggen voor de race. Bij Manthey vinden we nog rijders als Romain Dumas, Timo Bernhard, Marc Lieb en Lucas Luhr, terwijl Falken Motorsport uitpakt met Wolf Henzler, Peter Dumbreck, Martin Ragginger en Sebastian Asch.

Audi rekent op de R8 LMS, die ingezet wordt door de teams van Abt Sportsline, Phoenix en Audi Race Experience. Bij Mercedes rekent men dan weer op de teams van Black Falcon, Mamerow/Rowe en Heico Motorsport om de beker naar het merk met de ster te brengen. Bij de favorieten rekent men ook de Ferrari F458 GT2 van het Hankook Team Farnbacher, een wagen die dit jaar al een manche van het VLN kampioenschap won. Ook Reiter Engineering is op zoek naar een goed resultaat met zijn Lamborghini Gallardo GT3 voor Peter Kox en de familie Stuck (vader en 2 zonen).
Verder zijn er nog een hele boel exoten waaronder de meest opvallende de Ferrari P4/5, de Aston Martin V12 Zagato, de VW Golf GT24 en de Scirocco op gas (met ondermeer Vanina Ickx) zijn. Rendez vous zondag om te zien wie er als overwinnaar uit de groene hel komt.

Foto: Porsche press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op dinsdag 21 juni 2011 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...