12H of Spa: Reacties na de race (deel 2)

Menigeen dacht dat de tourisme wagens uit de T3 klasse zouden meestrijden voor de overwinning. Niets was minder waar, nooit konden zij de leiders bedreigen en de BMW M3 WTCC was zelfs de enige T3 wagen die een rol van betekenis speelde. WRT rekende op de bedrijfszekerheid van de Scirocco's, maar beide wagens kenden technische problemen. Bart van den Broeck crashte dan weer zwaar met zijn SEAT. We geven hier enkele reacties van de voornaamste protagonisten uit de T3 klasse.
Steve Vanbellingen (BMW M3 WTCC #21) : “De snelheid van de VW Scirocco tijdens de trainingen verraste me, het is me niet helemaal duidelijk waar ze zo plots de extra paarden haalden. Tijdens de race vielen de tegenstanders als vliegen en wij waren bovendien continu zeer snel, wat ons de zege bij de toerwagens opleverde en dus een vijfde plek algemeen. Dat wil echter niet zeggen dat de race gemakkelijk verliep. De regenbuien, vooral dan ’s avonds en ’s nachts, maakten het rijden op bepaalde ogenblikken heel gevaarlijk. Aquaplaning was een continu risico en ik heb me een aantal keren afgevraagd of het nog wel verantwoord was. Nu goed, dat gold voor iedereen en wij hebben een foutloos parcours afgelegd, met heel het team en het resultaat is er dan ook naar.”

Erik Qvick (BMW M3 WTCC #21): “We hebben in de beginfase twee ronden verloren met een bougie die nat geworden was, dat is ook alles. Anderzijds waren de wagens uit S1 veel betrouwbaarder dan gedacht en dat misschien mede door het frisse en natte weer dat de mechaniek veel minder op de proef stelt.”

René Verbist (Team WRT): “De jongens hebben echt fantastisch werk geleverd. Deze race zal in mijn geheugen gegrift blijven als een van de zwartste in mijn carrière, in ieder geval wat het resultaat betreft. We bleven van niets gespaard terwijl deze wagens net bekend staan om hun betrouwbaarheid… Maar ik zal ook niet snel de prima teamsfeer en de moed van onze jongens vergeten. Het werk dat ze dit weekend hebben geleverd, bewijst dat we over een schitterende ploeg beschikken. Ik hoop echt dat wanneer alles eens meezit, ze zullen bedankt worden met een topresultaat.”

Bart Van den Broeck (SEAT SuperCopa #50): “We hadden er echt zin in, maar Dame Fortuna stond niet aan onze zijde. Op de startgrid moesten we nog wielen wisselen door de slechte weersomstandigheden en daarbij ging een wielbout kapot. Dus moest Chris al na de opwarmronde de pits komen opzoeken om een nieuw exemplaar te monteren. We verloren al een volle ronde nog voor de wedstrijd goed van start was. We waren van het begin op achtervolgen aangewezen. We reden prima chrono’s en hadden na half koers al een viertal concurrenten op achterstand gereden. Een plaats binnen de top 5 was realistisch en daar gingen we echt voor. Maar net na half koers brak aan de voet van de Raidillon de ophanging af en ik schoof aan een rotvaart in de bandenmuur.


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 21 juni 2011 om 23:41


Andere publicaties op Racingworld.be...