Nieuwsoverzicht na de Grote Prijs van Engeland

Lewis Hamilton - McLaren MercedesLewis Hamilton - McLaren Mercedes
De grote Prijs van Engeland betekende vooral de eerste overwinning voor Ferrari dit jaar. Red Bull domineerde, maar liep de overwinning mis door een fout bij wisselen van banden. Verder was Webber niet blij dat hij teamorders kreeg en kon Hamilton zijn kansen niet voluit tot het einde benutten wegens een tekort aan brandstof. Na de race viel er nog heel wat nieuws te rapen waarvan hier een overzicht.
  • De rel om de off-throttle aangeblazen diffuser is voorlopig van de tafel. De FIA heeft in samenspraak met de teams besloten om terug te keren op het verbod gezien de verwarring die er uit volgde. Het off-throttle diffuser systeem houdt in dat zelfs indien er geen gas gegeven wordt, de motor uitlaatgassen genereert die worden gebruikt om de diffuser aan te blazen en zo een extra aerodynamische druk creëren. De teams konden het niet hebben dat zulke reglementswijziging in het midden van het seizoen werd ingevoerd en riepen dan ook allerlei redenen in om uitzonderingen te bekomen bij het aanpassen van de motor. Vanaf de Grote Prijs van Duitsland mag de diffuser dus terug continu aangeblazen worden. Het verbod op het wijzigen van motor mapping na de kwalificatie, ingevoerd na de Grote Prijs van Europa, blijft wel behouden. Voor volgend jaar heeft de FIA wel besloten om te verplichten de positie van de uitlaten zo hoog te zetten dat uitlaatgassen niet meer in de buurt bij de diffusers uitkomen, dit zou het einde moeten betekenen voor de aangeblazen diffusors.
     
  • Christian Horner - Red Bull RacingChristian Horner - Red Bull Racing
    Red Bull kon er niet om lachen dat Webber de dag na de race op zijn website liet weten dat hij niet van plan was geweest om de orders om achter zijn teammaat Vettel te blijven op te volgen. “Moest Alonso uitgevallen zijn dan streed ik wel voor de overwinning en trouwens in de Formule 1 mag je nooit opgeven. Ik had tevens de punten te hard nodig om in de laatste ronde een crash te riskeren” schreef Webber.
     
  • Even werd er gevreesd voor een nieuwe rel tussen Webber en zijn team ingevolge zijn mededelingen op zijn website. Ondertussen schijnt het zo ver niet te komen en Dietrich Mateschitz kondigde zelfs aan er zeker van te zijn dat Webber zijn contract bij Red Bull zal verlengen. Tussendoor dook het gerucht op dat Kimi Raikkonen volgend jaar zou terugkeren en de plaats van Webber zou overnemen, maar dit werd al snel ontkend door Helmut Marko.
     
  • Jérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin RacingJérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin Racing
    Wie ook tevreden is over zijn rijders is het Williams F1 team. Adam Parr, voorzitter van de organisatie achter het team, gaf dan ook aan dat het de bedoeling van het team is om beide rijders, Rubens Barrichello en Pastor Maldonado, te behouden voor volgend seizoen. Ook Marussia Virgin Racing wil haar huidig rijdersduo, TImo Glock en Jérôme D’Ambrosio voor volgend jaar behouden.
     
  • Ook Vijay Mallya, teambaas van Force India is zeer te spreken over zijn nieuwe rijder voor dit jaar, Paul di Resta. Hij sprak dan ook de hoop uit dat de Schot volgend jaar bij zijn team zou blijven. Ex Force India rijder en huidig reserverijder bij het team, Nico Hulkenberg aast immers op een vaste stek binnen het team.
     
  • Lewis Hamilton toonde weer veel vechtlust en hij gaf zich volledig tijdens de race, maar benzine tekort verhinderde dat hij verder kwam dan fel bevochten een vierde plaats. Het McLaren team gaf nu toe dat de Britse rijder de laatste tijd onder te veel druk stond en dat een burnout dreigde. Daarom werd besloten om de Brit meer vrije tijd te geven in de toekomst en last een pauze in voor hem tot aan de Grote Prijs van Duitsland. In augustus krijgt hij bovendien een lange periode vrijaf.
     
  • Later dit jaar zal Ferrari twee rijders testen op zijn Formule 1 bolide, namelijk Jules Bianchi en Sergio Perez. Beide rijders behoren tot de Ferrari Driver Academy. Bianchi is tevens reserve rijder en betwist het GP2 seizoen, Perez is rijder bij Sauber in de Formule 1.

Foto's: Georges De Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op vrijdag 15 juli 2011 om 00:05


Andere publicaties op Racingworld.be...