Toekomst WK voor GT's begint stilaan vorm te krijgen

Zoals reeds eerder op deze site werd gemeld, heeft Stéphane Ratel zich eind deze maand een deadline gesteld over het al dan niet verder zetten van zijn WK GT1. Voor 2012 daalt het aantal in te zetten wagens per constructeur van vier naar twee en verder zal het kampioenschap niet meer exclusief toegankelijk zijn voor GT1 wagens (mix van GT1, GT2 2009 en huidige GT3's). Begin mei zei Ratel het volgende in het Britse Autosport: "Als er teams zijn die volgend jaar willen deelnemen aan het WK, dan moeten ze maar betalen en zich inschrijven in juli en anders blijven ze maar weg. Ofwel heeft een team de fondsen om deel te nemen ofwel niet." De Fransman zou op dit moment al de helft van de vereiste 10 twee-wagen inschrijvingen beet hebben, een deel van de andere helft zou ook niet veraf zijn.
Als alles goed gaat, weten we in de loop van de volgende weken (waarschijnlijk zal Ratel wat meer uitleg geven in de aanloop naar de 24 uren van Spa) of er in 2012 al dan niet een derde editie van het WK (sprint) voor GT wagens zal plaatsvinden. Voorlopig klinkt het hoofd van SRO alvast optimistisch en zelfzeker; "Ik wacht nog op een paar antwoorden, maar het ziet ernaar uit dat er tien constructeurs op de grid zullen staan".
 
Eén van de voornaamste problemen zou zijn dat mogelijke teams nog geen constructeur hebben gevonden om deel te nemen aan het kampioenschap. All-Inkl (Lamborghini), JRM (Nissan) en het Belgische Marc VDS (waarschijnlijk met de BMW Z4) zouden al bevestigd hebben. Andere kandidaten zijn AF Corse dat zeer waarschijnlijk een aangepaste versie van de Ferrari 458 Italia GTE zal inzetten, ook Young Driver (Fischer Racing) en Hexis zouden graag weer present tekenen; er zijn echter twee problemen voor deze laatste teams. Beide zouden namelijk graag verder gaan met hun huidige materiaal (de oude DBR9), maar Young Driver zou vooralsnog de voorkeur genieten om de wagen te mogen inzetten. Bovendien is de DBR9 uitgehomologeerd en dient daarvoor een oplossing gevonden te worden; iets waar Nissan naar verluidt niet echt voor te vinden is. Tot slot zou ook ex-kampioen Vitaphone/Vita4One Racing graag terugkeren.
 
Naast Marc VDS lijkt er nog meer interesse te zijn uit Belgische hoek. Zo zouden WRT en heel misschien ProSpeed kunnen/willen deelnemen aan het WK in 2012. WRT zou dat dan doen met een aangepaste R8 LMS GT3, het eventuele wapen van Prospeed is nog onbekend. Heico Motorsport en Graff Racing zouden beiden in de running zijn om de Mercedes SLS AMG te mogen inzetten. Andere constructeurs die worden gelinkt aan het vernieuwde WK zijn McLaren en Lotus.

Foto: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA GT op donderdag 21 juli 2011 om 18:40


Andere publicaties op Racingworld.be...