Endurance kortnieuws met VLN, Young Driver AMR, GT1 en een nieuwe wedstrijd

Hexis AMR - Aston Martin DBSRS9Hexis AMR - Aston Martin DBSRS9
Terwijl op het circuit van Francorchamps de GT3 wagens dit weekend de 24 uren betwistten, werd er op de Nurburgring gereden voor het VLN kampioenschap. Terwijl het huidige GT1 kampioenschap moeite heeft om het einde van het huidige seizoen te halen, tonen reeds verscheidene teams interesse voor het nieuwe GT wereldkampioenschap. Daarnaast toont het Midden-Oosten steeds grotere belangstelling voor endurande wedstrijden.
 Hetzelfde weekend van de 24 uren van Spa vond op de Nurburgring ook de zesde manche van het VLN kampioenschap plaats. Enkele belangrijke Duitse kandidaten voor de overwinning (Black Falcon, Need for Speed Schubert Team) waren op Spa aanwezig en de overwinning ging al zo naar de Mercedes SLS van Rowe Racing met als rijders Michael Zehe, Alexander Roloff en Roland Rehfeld. Mercedes haalt zo als eerste merk dit jaar een tweede overwinning binnen. Achter de Mercedes vinden we vier Porsche’s terug op de plaatsen twee tot vijf, zesde is de Getrag BMW Z4, gevolgd door nog twee Porsche’s. Noteren we dat de Porsche op de achtste plaats het Falken Motorsport exemplaar is bestuurd door Peter Dumbreck en Sebastian Asch. De race, waaraan 158 deelnemers de start namen, werd ontsierd door verscheidene crashes.
 
Young Driver AMR heeft tevens bevestigd dat, zoals Ratel al aangaf tijdens zijn persconferentie op Spa, het team zijn inschrijving heeft aangevraagd voor het nieuwe wereldkampioenschap GT. Gezien de homologatie van de Aston Martin DBR9 GT1 met één jaar werd verlengd, kunnen we aannemen dat het Duitse team met zijn huidige wagens zal uitkomen in het nieuwe kampioenschap. Herhalen we even dat het WK GT open staat voor GT1, GT3 en GTE wagens, waarvan de prestaties gelijk getrokken worden door een systeem van balance of performance.
 
Voor de laatste drie manches van het huidige wereldkampioenschap mogen we ons weer aan enige rijderwissels verwachten. Mike Hezemans en Andreas Zuber hebben al aangekondigd dat ze beiden hun campagne met de Exim Bank Team China Corvette stop zetten. Indien het team van Patrick Selleslagh de verplaatsingen naar China en Argentinië maakt, zal het op zoek moeten gaan naar nieuwe (lokale?) rijders.
 
In de week hadden we het al over de 24 uren van Dubai en de 12 uren van Barthust, twee exotische wedstrijden die zich meer en meer richten op Europese GT teams. Daar komt volgend jaar nog een endurance wedstrijd bij in de vorm van de Gulf 12 Hours op het circuit van Yas Marina in Abu Dhabi.  Deze wedstrijd staat in tegenstelling tot de twee eerst vernoemde wedstrijden buiten GT3, GT4, GT cup en toerisme wagens ook open voor GT2/GTE wagens. Maximaal 48 wagens zullen op basis van invitaties de start kunnen nemen. De wedstrijd zal deze winter plaats vinden maar een exacte datum is nog niet gepreciseerd.

Foto: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op vrijdag 05 augustus 2011 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...