Zijn de Masters nog steeds het hoogtepunt van het seizoen?

Onze landgenoot Laurens Vanthoor start morgen van op de zevende startpositie voor de Masters te Zandvoort, een wedstrijd die nog niet zo lang geleden gold als het hoogtepunt van het F3 seizoen. Bekende namen uit de F1 zoals David Coulthard, Takuma Sato, Lewis Hamilton, Paul Di Resta en Nico Hülkenberg prijken op het palmares van de wedstrijd. Morgen starten er amper 16 wagens, het kleinste deelnemersveld sinds 1991 en beperkt de race zich tot de deelnemers van de Euro Series aangevuld met enkele deelnemers uit de Britse serie.
De bedoeling van de Masters was en is nog steeds om de beste F3 rijders uit alle kampioenschappen bijeen te brengen om zo een soort wereldtitel F3 uit te reiken. Een concept dat tot enkele jaren terug goed werkte en een overwinning in de Masters leverde toen bijna in principe een ticket op voor de Formule 1. Doordat de laatste jaren de nationale kampioenschappen ieder hun eigen weg gingen met specifieke reglementen werd het steeds moeilijker om vertegenwoordigers uit alle kampioenschappen bijeen te krijgen. Een heikel punt was steevast de keuze van de banden, gezien bijna ieder kampioenschap zich verbonden had met een ander leverancier. Dit jaar bereiken we een dieptepunt, met slechts 16 deelnemers. Enkel de toprijders uit de Euro Series en enkele deelnemers uit de Britse competitie tekenen present. Geen deelnemers uit de F3 Open, het Italiaanse F3 kampioenschap of de Duitse ATS Cup, erger nog dit laatste kampioenschap organiseert dit weekend een manche voor zijn eigen kampioenschap. Wat is de oorzaak? Buiten het bandenprobleem is er ook het feit dat gezien de crisis er al twee jaar geen nieuwe chassis meer gebouwd werden en ieder kampioenschap voor een model uit een ander jaartal koos. De dominantie van de Mercedes teams Prema Powerteam en Mücke Motorsport schrikt mogelijk ook af. De toekomst ziet er niet rooskleurig uit daar de verschillen tussen de kampioenschappen volgend jaar nog groter zullen worden, nu ieder kampioenschap ook nog voor specifieke motoren gaat, zo kiest Duitsland voor een unieke VW met push-to-pass systeem en gaat men in Italië voor een FIAT motor die men in geen enkel ander kampioenschap zal zien.

De kwalificaties voor de race van dit weekend vonden plaats onder wisselende condities. Na vrije trainingen op een natte en vervolgens weer droge piste, vond de eerste kwalificatie plaats op een droge piste. Onmiddellijk domineerden beide Prema wagens en Merhi zette de snelste tijd neer voor Juncadella. Merhi verloor op het einde van de training nog de controle over zijn wagen en belandde in de vangrail. Bij de tweede training viel de regen met bakken uit de hemel en was het onmogelijk om de tijden van de eerste sessie te verbeteren. Merhi behoudt dus de pole voor Juncadella en Rosenqvist, drie Mercedes rijders. Snelste VW rijder met de vierde tijd was Marco Wittmann voor Kevin Magnussen en Nigel Melker. Laurens Vanthoor zette in deze moeilijke omstandigheden de zevende tijd neer.

Uitslag kwalificaties:
01.  Roberto Merhi                 (Prema)       1:30.750
02.  Daniel Juncadella           (Prema)        1:30.758  + 0.008s
03.  Felix Rosenqvist             (Mucke)        1:31.055  + 0.305s
04.  Marco Wittmann             (Signature)   1:31.266  + 0.516s
05.  Kevin Magnussen           (Carlin)         1:31.295  + 0.545s 
06.  Nigel Melker                   (Mucke)        1:31.411  + 0.661s
07.  Laurens Vanthoor           (Signature)   1:31.530  + 0.780s
08.  Rupert Svendsen-Cook  (Carlin)         1:31.599  + 0.849s
09.  Daniel Abt                       (Signature)   1:31.914  + 1.164s
10.  Lucas Foresti                  (Mucke)        1:31.933  + 1.183s
11.  Pipo Derani                     (Prema)        1:32.096  + 1.346s
12.  Jazeman Jaafar              (Carlin)         1:32.123  + 1.373s
13.  Carlos Munoz                 (Signature)    1:32.315  + 1.565s
14.  Jimmy Eriksson              (Motopark)    1:32.526  + 1.776s
15.  Carlos Huertas               (Carlin)          1:32.529  + 1.779s
16.  Kimiya Sato                    (Motopark)    1:32.694  + 1.944s


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in F3 op zaterdag 13 augustus 2011 om 20:50


Andere publicaties op Racingworld.be...