Endurance kortnieuws in de aanloop naar de 6 uren van Silverstone

ILMC/LMSILMC/LMS
Na een korte pauze en in de aanloop naar de volgende manche van de ILMC is de ACO weer in actie geschoten. Zo benoemde ze een 'FIA Endurance Commission' en besloot ze de rijhoogte van de Le Mans Prototypes op te trekken. Anthony Davidson zou dan weer net op tijd fit genoeg zijn voor de 6 uren van Silverstone volgende week waar we tevens normaal een hybride aan de start zullen zien verschijnen.
Afgelopen woensdag benoemde de FIA een twaalfkoppige Endurance Commissie die belast wordt met het managen en het ontwikkelen van het nieuwe WK Endurance (FIA WEC). President van de Commissie is Lindsay Owen-Jones, voormalig CEO van L'Oreal en huidig lid van de raad van bestuur bij Ferrari. Andere bekende namen in de Commissie zijn Jacky Ickx, Patrick Head (Williams F1), Yoshiki Hiyama (Japanse Automobiel Federatie) en Andrew Craig (voormalig CART President). Dr. Wolgang Ullrich vertegenwoordigt de belangen van de constructeurs terwijl Christian Reid (Felbermayr-Proton) hetzelfde doet voor de teams.
 
In de aanloop naar de 6 uren van Silverstone bestond er heel wat onduidelijkheid over het al dan niet deelnemen van Anthony Davidson. De Brit kwam op 2 augustus ongelukkig ten val en brak daarbij zijn sleutelbeen. Davidson blijft gemotiveerd en gaat ervan uit dat hij in staat zal zijn om de Peugeot 908 de sporen te geven in zijn eigen Silverstone. Mocht na de eerste vrije training blijken dat dat niet het geval is, dan zal Simon Pagenaud zijn plaats innemen.
 
Dat prototypes wel eens de neiging hebben om het luchtruim op te zoeken is algemeen bekend en er zijn in het verleden dan ook al meerdere maatregelen genomen om dit te voorkomen, getuige daarvan zijn de nieuwe haaievinnen die de huidige prototypes dragen. De ACO heeft nu echter beslist - na het analyseren van de crash van een Peugeot tijdens pré-seizoen testen te Paul Ricard - om nog verdere maatregelen te nemen. Concreet zal de minimum hoogte van de houten bodemplaat van 20 naar 25 mm worden opgeschroeft. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het risico op 'gaan vliegen' verlegt wordt naar nog hogere snelheden. Bruno Famin (Peugeot): "We zullen rijhoogte van de wagen beduidend moeten aanpassen, de impact van deze aanpassing zal aanzienlijke gevolgen hebben op de aerodinamica en de mechanische setup."
 
Het Italiaanse MIK Corse, dat zich eerder dit seizoen al inschreef met een hybride in Spa maar toen wegens problemen slechts mocht racen als men het KERS systeem van de wagen haalde, komt nu naar Silverstone afgezakt met een echte Hybrid. Afgelopen weken zijn er in Italië meerdere tests uitgevoerd met ondersteuning van Zytek en het systeem oogt nu degelijk te werken. Na het Hope Racing fiasco zullen vele ogen op de zwarte Zytek 09 Hybrid gericht zijn.

Foto: ACO


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op vrijdag 02 september 2011 om 18:53


Andere publicaties op Racingworld.be...