ILMC/LMS 6 uren van Silverstone: 50 wagens aan de start

Na de gebruikelijke pauze in het motorsportmilieu schiet volgende week de Intercontinental Le Mans Cup weer wakker uit haar zomerslaap. Van het befaamde Imola trekt het hele gebeuren nu naar het al even legendarische Silverstone om het Europese luik van haar wereldtournee af te sluiten. Ook nu weer zorgt de aanwezigheid van de Le Mans Series voor een mooi startveld van 50 wagens.
Audi en Peugeot tekenen vanzelfsprekend weer present met 2 fabrieksproto's elk. De rijdersbezetting blijft ongewijzigd, op het zitje van Anthony Davidson na. De Brit brak enige tijd terug zijn sleutelbeen en voorlopig staat Simon Pagenaud klaar om in te springen, de Fransman was vorige week dan ook aanwezig op de test in Spanje waar ook Raïkkonen met de 908 kennis maakte. Aston Martin Racing schuift haar AMR-One aan de kant en haalt een oud Lola chassis van onder het stof met ondermeer Christian Klein. Na zijn zware crash in Spa komt Mathieu Lahaye dit weekend weer in actie op een van de OAK-Pescarolo's, het Franse team zet ditmaal trouwens twee LMP1-chassis in.
 
Net als in LMP1 vinden we in LMP2 11 inschrijving terug op de lijst zonder al te veel wijzigingen. Belgische inbreng komt er zoals gewoonlijk van Boutsen Energy Racing, met Nicolas de Crem, en verder Andrea Barlesi op de OAK-Pescarolo. Opvallende afwezige is Level 5 Motorsports dat nochtans het debuut van de nieuwe HPD-ARX01g (cost-capped) had aangekondigd voor deze race.
 
Met 15 ingeschreven wagens is GTE-Pro de klasse met de meeste vertegenwoordigers,  het duel tussen Ferrari en BMW zal alvast voor het nodige spektakel zorgen. Porsche hinkt momenteel achterop en het is afwachten of het merk uit Stuttgart zich nog wel kan mengen in de strijd om de zege, laat ons voor Marc Goossens en ProSpeed  Competition hopen van wel. Verder is het ook uitkijken naar eventuele progressie van de twee Lotus Evora's ingezet door JetAlliance, hoewel het ontwikkelingswerk voorlopig niet echt voorspoedig verloopt. Verder zien we dat Kessel Racing een Ferrari F458 Italia inschrijft en dat Andy Priaulx terugkeert op de #56 BMW.
 
Kijken we vervolgens even naar waar we ons mogen verwachten voor de volgende meeting, dan zien we dat men in Road Atlanta ("Petit Le Mans") met een luxeprobleem te kampen heeft. De inschrijvingen zijn een danig succes - men spreekt zelfs van getallen die de 70 deelnemers benaderen - dat de organisatie verschillende teams zal moet weigeren. 60 wagens zullen tijdens de kwalificaties verder uitgedund worden tot 53 starters, de maximum capaciteit van het circuit.


LMP1 - LMP2LMP1 - LMP2
GTE Pro - GTE Am - FLMGTE Pro - GTE Am - FLM


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op woensdag 31 augustus 2011 om 01:10


Andere publicaties op Racingworld.be...