Sam Dejonghe blikt terug op F3 Open test te Valencia

Elk jaar rond deze tijd trekken heel wat topteams uit de Formule 3 richting Valencia en Barcelona voor de traditionele wintertesten. Ze doen dat met twee doelstellingen:

1) Het testen van nieuw talent uit lagere klassen die de stap naar F3 willen zetten, om te beoordelen wie voldoende potentieel heeft.
2) Het testen van bestaande Formule 3-piloten die er al een (rookie-) jaar of meer hebben opzitten en willen doorgroeien naar een zitje in een hoger Formule 3 kampioenschap.
Eén van die befaamde teams is het Britse Team West-Tec, dat afgelopen seizoen de titel van Team Champion binnenreef in het European F3 Open Championship. Ook Sam Dejonghe, die afgelopen seizoen tijdens zijn maidentrip in de F3 vicekampioen werd in de Copa Klasse van het European F3 Open en hierbij vriend en vijand verbaasde, tekende paraat in Valencia met het oog op de A-Klasse volgend seizoen.
 
Sam Dejonghe: “Na een moeilijke eerste seizoenshelft, vanwege geen ervaring en weinig testkilometers, kon ik in de tweede helft volop meestrijden voor podiumplaatsen en overwinningen waardoor de vicetitel in het vizier kwam. We blikken dus tevreden terug op 2011. Het is zowel voor mezelf als voor mijn entourage en mijn adviseurs duidelijk dat de goede samenwerking met Team West-Tec bij voorkeur wordt verdergezet. Maar dan wel liefst op een hoger niveau of de A-klasse van de European F3 Open. Het doel is om te strijden voor de titel overall. 
 
“Het seizoen 2012 wordt het debuut van de splinternieuwe F3-Dallara F312. Geen upgrade van het bestaande model, maar een compleet nieuwe racewagen. Vermits de wagen nog in de eindfase van ontwikkeling is was het evident dat ik mijn testdagen in Valencia zou afwerken met de huidige A-klasse wagen, de Dallara F308, die vooral aerodynamisch recenter en gesofistikeerder is dan de F306 waarmee ik het voorbije seizoen onderweg was. Dat resulteert in een betere downforce en vereist een hogere driver skills”.
 
“Het was dus allemaal nieuw voor mij en ik moest met een nieuwe engineer op zoek naar de voor mij onbekende limieten van de mechanische en aerodynamische grip van deze wagen. De eerste dag hebben we daar dan ook alle aandacht aan besteed. Ondanks een uitstapje in de grindbak – zonder veel erg – kon ik aan het eind van de eerste testdag toch al eens proeven van de limieten met een setje nieuwe banden.  Dat ging behoorlijk, maar ik was uiteraard nog niet de snelste van de F308’s”.
 
“Na grondige debriefings met mijn engineer, de data-engineer en mijn driver-coach Jonathan Kennard, kwam ik goed voorbereid aan de start van dag twee waarin ik vier heats van een uur zou afwerken,gebruik makend van drie sets nieuwe banden”. 
 
“Mijn plan was om er een “construction day” van te maken, een dag van “opbouwen” met de ambitie op de snelste ronde. Het werd een constructieve dag waarin ik de limieten verkende, mijn grenzen verlegde, en zodoende stelselmatig mijn tijden verbeterde. Het ging crescendo om tenslotte in mijn allerlaatste run de beste chrono overall van alle F3 Opens op de tabellen te zetten met ruim één tiende van een seconde voor op de rest”.

“Mijn tijd van 1.30.844 is overigens de allersnelste chrono van deze hele week op Valencia binnen de F3 Open, aangedreven door een Toyota-krachtbron. Want niemand is er gedurende deze 5 testdagen in geslaagd deze te verbeteren. Ik was dus heel blij met de feedback van mijn team, dat uitermate tevreden was met deze chrono, en zijn waardering uitdrukte voor een so called “topprestatie”! Zeker voor iemand die nooit eerder in een F308 heeft gereden. Zelfs mijn “teammaat voor één dag bij West-Tec”, Coner Daly (zoon van voormalig Ierse Formule 1 piloot Derek Daly, en actief in de Indy Lights en de GP3) was onder de indruk van mijn prestatie.”
 
Alles wijst er dus op dat een verderzetting van de samenwerking met het Britse Team West-Tec de beste optie is voor beide partijen, die zodoende een gooi naar de titel in de European F3 Open willen doen met de nieuwe Dallara F312. Niet voor niets had het team de flanken van zijn wagen getooid met de nickname, die ontstond na zijn prestaties in Monza : “Super Sam”.
 
Nu is het voor Sam en zijn entourage een kwestie van hard werken om de nodige budgetten bijeen te harken, en te hopen dat zowel bedrijven als investeerders durven geloven in en kiezen voor het ambitieuze en realistische project van deze jonge Vlaamse topsporter, van wie het steeds duidelijker wordt dat hij een toptalent is in de autoracerij, met het potentieel om door te stoten naar hogere, zoniet de hoogste regionen…

Sam Dejonghe press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 19 december 2011 om 22:37


Andere publicaties op Racingworld.be...