Supercar Challenge rijdt in 2012 onder Benelux Zone Reglement

De kogel is door de kerk; na de eerdere aankondiging van november j.l. heeft de Supercar Challenge nu definitief van de beide autosportbonden in België en Nederland, de RACB en de KNAF, het groene licht gekregen om in 2012 met de al gepubliceerde kalender van start te gaan onder het nieuwe Benelux Zone Reglement.
De organisatie van de Supercar Challenge, V-Max Racing Management onder leiding van Dick van Elk, is erin geslaagd een fraaie kalender met 5 evenementen in Nederland (Assen en Zandvoort), 4 evenementen in België (Zolder en Spa Francorchamps) en een uitstap naar de Nürburgring samen te stellen.

Er staan een groot aantal top evenementen op de kalender die veel fans naar de circuits zullen lokken zoals de FIA World GT en European GT3 op Zolder, de Euroraces op Spa, de DTM op Zandvoort en de GAMMA Racing Day op Assen die afgelopen jaar door meer dan 50.000 fans werden bezocht.

Bewezen concept waarbij plezier in competitief racen voorop staat
Sinds de start in 2001 heeft de Supercar Challenge zich bewezen als een serie gericht op gentlemen drivers en semi-pro’s waarbij het plezier in het competitief racen voorop staat. De professionele organisatie achter de Supercar Challenge behandelt de piloten en teams als klanten die de service krijgen die ze mogen verwachten. In de loop der jaren is het niveau gegroeid maar de basis is gelijk gebleven. Het startveld is ongekend divers, vanaf de kleine Clio’s en Lotus Exiges in de Sport Divisie tot aan de top Ferrari’s en Corvette’s in de GT divisie.

Het concept heeft zich bewezen, met onder andere op Spa Francorchamps volle startvelden die tegelijk van start gaan. Op de overige circuits wordt dit grote startveld in twee groepen gesplitst die elk twee races van maximaal 60 minuten + 1 ronde verrijden naast de vrije trainingen en kwalificaties.

Startveld verdeeld over vijf divisies
Het startveld wordt verdeeld in 5 divisies die ingedeeld worden op basis van een verhouding tussen het wagengewicht en het motorvermogen. Dit wordt met een in eigen beheer ontwikkeld systeem, de Powerlog©, gecontroleerd. Dit maakt het mogelijk dat qua concept geheel verschillende wagens competitief tegen elkaar kunnen strijden.

Daarnaast is er een resultaat afhankelijk handicap systeem op basis van seconden (in plaats van gewicht) in te lossen tijdens de reguliere pitstop. Dit goed functionerende systeem zorgt voor een spannende competitie en een uitdaging voor de topteams en toppiloten.

Nieuw in 2012 is de Sport II-divisie, die moet gaan gelden als een echte instapklasse vanuit bijvoorbeeld de DNRT. Deze divisie is bedoeld voor bolides zoals de Renault Clio, waarbij gedacht moet worden aan rondetijden van 1:57.000 op TT-Circuit Assen en van 1:49.000 op Circuit Zolder.

Het inschrijfgeld voor de Supercar Challenge bedraagt in 2012 € 12.000,- voor de GT- en Supersport I-divisie, € 10.500,- euro voor de Supersport II- en Sport-divisie en € 9.500,- voor de Sport 2-divisie. Genoemde prijzen zijn voor een volledig seizoen (9 evenementen) en inclusief BTW. Veel teams uit de Benelux hebben al interesse getoond en de verwachting is dan ook dat de startvelden voller dan ooit gaan zijn.

Kalender Supercar Challenge 2012

3-4-5 april: Pre season testdagen, Circuit Zolder *

22-04: FIA GT1, Circuit Zolder
06-05: ADAC Masters, Circuit Park Zandvoort
27-05: GT Open, Nürburgring
24-06: Euroraces, Spa Francorchamps
08-07: Zolder Super Prix, Circuit Zolder
05-08: Gamma Racing Day, TT-circuit Assen
26-08: DTM, Circuit Park Zandvoort (1)
02-09: Superleague Formula, TT-circuit Assen (2)
14-10: Racing Festival, Spa Francorchamps
28-10: Finaleraces, TT-circuit Assen

* Onder voorbehoud
(1) Alleen GT- en Supersport I-divisie
(2) Alleen Supersport II-, Sport I- en Sport II-divisie


Supercar Challenge press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 01 februari 2012 om 09:24


Andere publicaties op Racingworld.be...