TS030 Hybrid werkt endurance test van 30 uur af

Toyota TS030 HybridToyota TS030 Hybrid
Wanneer een constructeur als Toyota zich ergens in engageert, dan kan men er zeker van zijn dat de zaken serieus aangepakt worden. En dat is deze keer niet anders, de TMG troepen hebben afgelopen week reeds hun derde test afgewerkt en die werd afgesloten met een endurance sessie van 30 uur. De TS030 Hybrid verdwijnt nu voor een tijdje van het toneel en zal in de komende twee maanden onderworpen worden aan verdere aanpassingen vooraleer ze in april terug aan het testen slaat.
De nieuwe hybride proto werd een goede maand na haar baandebuut meteen tot haar uiterste gedreven in een 30 uur durende test. Na afloop was men bij Toyota positief gestemd over de wagen. TMG zal zich nu focussen op het verwerken van de verzamelde data om op basis daarvan de nodige aanpassingen op de TS030 Hybrid te kunnen aanbrengen voor haar debuut tijdens de 6 uren van Spa. Hisatake Murata, projectleider van het Hybride programma: “Het was de eerste keer dat we het Hybride systeem over zo’n lange test aan de tand hebben gevoeld. We zijn wat problemen tegengekomen, maar niets ernstig.”
 
Toyota TS030 HybridToyota TS030 Hybrid
Tijdens deze derde test nam Red Bull Racing reserverijder Sébastien Buemi voor het eerst het stuur van de fonkelnieuwe LMP1. De Zwitser was aangenaam verrast en was zeer te spreken over zijn eerste ervaring met de TS030 Hybrid. “Het was een verrijking om de endurance racerij te ontdekken”, steekt Buemi van wal. “Technisch gezien is de wagen indrukwekkend, toch moeten we op bepaalde punten nog wat vooruitgang boeken. Ik heb enkele lange stints afgewerkt en daarbij heel wat nieuwe dingen bijgeleerd; elk detail is van groot belang om in deze discipline succesvol te zijn.” Verder maalden ook Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima en Hiroaki Ishiura de nodige kilometers af op het circuit van Le Castellet.

Foto's: Toyota Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24H du Mans op zondag 19 februari 2012 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...