Een goede winterband levert zekerheid in winterse omstandigheden - deel 2

Audi A5Audi A5
Na het off-road gedeelte waar we eerder deze week het bos mee in trokken gaan we vandaag de sportieve klassetoer op met wolf in schaapskleren. Ben je als autorijder niet zo voor het off-road verhaal gewonnen, maar wil je liever met een stevige 500 PK rijke Mercedes AMG, Audi A5 Quatttro, Audi R6 of BMW M5 of 6 reeks rondtoeren? Voor deze beeldschone bolides zette Michelin zijn ingenieurs aan de slag om ook de mix tussen mobiliteit, veiligheid en controle te vinden.
Men vertrok van de bestaande MICHELIN Pilot Alpin band en wou deze nog verbeteren door een beter grip en stevigheid. Daarin is men geslaagd door het aantal ‘bites’ (de blokken die zich in de sneeuw of modder vastgrijpen) en het aantal ‘sipes’ (de afvoerkanalen van water en vocht) te verhogen met ruim 20% zonder daarbij de structurele eigenschappen van de band te verliezen.

Deze aanpassingen kunnen enkel maar door de technologische vooruitgang en betere rubbercompounds die worden ontwikkeld en die afkomstig zijn van de kennis en ervaring die Michelin opdoet in de racerij bij onder andere het WRC Rallykampioenschap. “From Track To Road” noemt men deze ontwikkeling bij Michelin.
Racingworld.be had de beschikking over de Mercedes AMG 6.3 met een 5.5 l benzinemotor en een  500 PK onder de motorkap en geschoeid met 4 MICHELIN Pilot Alpin A4. Niet alleen om naar te kijken, maar om zelf te ervaren hoe zo een wagen zich gedraagt en hoe je steeds controle blijft houden, ook als je op een glad en besneeuwd wegdek terecht komt.

Al dan niet met de tractiecontrole aan of uit, handmatig of manueel geschakeld, de AMG blijft een wolf in schaapskleren. De ruime limousine ziet er niet agressief uit maar kan met zijn bijna 500 PK wel verrassend bijten als je er niet zacht mee omgaat. We stuurden de wagen over een besneeuwd slalomparcours waar deze met al zijn PK’s ons perfect doorheen leidde. Links en rechts uitbreken was onvermijdelijk (en die limiet zochten we ook zelf op) maar op geen enkel moment lieten de banden ons in de steek en bleven ze grip leveren en reageerde de wagen perfect op wat we wilden. Zelfs met al de elektronica volledig af, handgeschakeld en het volle vermogen onder de rechtervoet waardoor de wagen zich van zijn agressiefste kant kan laten zien, bleef steeds de controle mogelijk en leverden de banden ons alle grip om met een veilig gevoel en enkele gecontroleerde power-slides de slalom af te werken.

Audi A5Audi A5
Toen we dezelfde band later op de dag, gemonteerd onder een Audi A5 Quattro konden vergelijken op een brake- test met een concurrende band, zeker niet van de minste en als pure sneeuwband zelfs door Michelin hoger beoordeeld, bleek dat grip op sneeuw niet steeds in rechtstreeks verband staat met afremmen. Ondanks de zeer goede gripvastheid van de sneeuwband bleek deze op remcapaciteit ruim 20% slechter te presteren dan de MICHELIN Pilot Alpin A4.

20% remafstand bij een snelheid van 60-65 km/u is gemiddeld zowat 2,4m. Wat het verschil kan uitmaken tussen net wél en net niet voor het zebrapad stoppen.

De MICHELIN Pilot Alpin A4 is met zijn asymmetrisch profiel een ijzersterke winterband die toelaat om ook in winterse omstandigheden te genieten van de power en de rijeigenschappen van een wagen zoals een Mercedes AMG, BMW 5, 6 of gelijkaardige stevige wagens uit het hogere segment.

Foto's: Michelin & Patrick Hendrickx


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Patrick Hendrickx in Varia op donderdag 08 maart 2012 om 00:05


Andere publicaties op Racingworld.be...