Maleisië: Wonderboy Alonso voor verrassende Perez

Podium na de GP van MaleisiëPodium na de GP van Maleisië
Fernando Alonso heeft de GP van Maleisië gewonnen met zijn Ferrari en dit ondanks dat het laatste wapen van Ferrari gekend staat voor zijn nukkig gedrag. De regen, de uitzonderlijke condities, een goede pitstop en natuurlijk het talent van Alonso zelf zorgden er voor dat de Spanjaard zijn tegenstanders, die allen faalden in de race, voor kon blijven en alzo ook kon winnen. Sergio Perez was de verassing van de dag, de Mexicaan was met zijn Sauber de snelste op de baan maar een stuurfout belette hem zijn eerste zege te behalen.
De regen zorgde ervoor dat het tumultueuze race werd waar de keuze van de banden en de timing van de pitstop een belangrijke rol speelden. De moeilijke condities op de baan zorgden er ook voor dat gebreken van sommige wagens werden uitgevlakt en dat het talent van de rijder zwaarder doorwogen. Hierbij toonde Alonso weer eens dat hij tot de beste rijders behoort, zo niet de beste van het ogenblik is. Hij stuurde zijn Ferrari die nochtans bekend staat om zijn slechte rijkwaliteiten naar een mooie overwinning. Naast zijn talent kon Alonso wel rekenen op een perfecte pitstop en op de fouten van al zijn tegenstanders. Blijkbaar is ook de Ferrari motor in tegenstelling tot het chassis wel goed want naast Alonso beschikte ook de tweede, Perez over een Italiaanse krachtbron. Schrijnend is dan ook de afgang van Felipe Massa die niet kan wedijveren met de prestaties van zijn teammaat ondanks dat Ferrari hem voorzag van een nieuw chassis. Een matte race en enkele fouten doen de Braziliaan op de vijftiende plaats belanden. Massa mag zich terecht zorgen maken over zijn roekomst bij Ferrari, temeer daar de Sergio Perez die deze winter al als zijn gedoodverfde opvolger werd aangewezen, een prachtige race reed en zonder een stuurfout op het einde zeker de zege had gepakt. De Sauber’s presteerden weer opvallend goed en een ontketende Perez,was de enige die Alonso kon bedreigen, zelfs uitgerust met harde banden. Sauber had, indien Kobayashi niet was uitgevallen op het einde, met beide wagens punten gepakt.

Het enige merk dat met twee wagens in de punten eindigde was Force India, di Resta en Hulkenberg pakten respectievelijk de zevende en de negende plaats.  Hamilton kon zijn pole niet verzilveren, maar de McLaren blijft wel de beste wagen van het moment. Pech sloeg echter toe bij het Britste merk, Hamilton nerveus na een slechte pitstop liet zijn motor afslaan en werd dan nog gehinderd door Massa in de pitstraat en Button reed zijn voorvleugel stuk op HRT van Karthikeyan. Geen van beide rijders kwam daarna nog in aanmerking voor de zege, Hamilton kon de schade beperken, maar Button viel terug buiten de punten. Ook van Mercedes werd veel verwacht, maar Schumacher werd na een matige start al snel aangetikt door Grosjean en viel ver terug. Rosberg zakte op het einde van de race helemaal weg en eindigde dertiende. De Mercedes is snel over enkele ronden, maar blijkt uiterst veel te vragen van de banden, waardoor de prestaties al snel dalen. Ook Lotus werd vooraan verwacht, maar Grosjean blijkt te hervallen in zijn oude slechte gewoontes. De Fransman is snel, maar te omstuimig; eerst ramde hij Schumacher vlak na de start om in ronde vier alleen uit de baan te gaan en zijn Lotus vast te rijden in het grind. Räikkönen redde nogmaals de eer van het Franse merk door de vijfde plaats te pakken na als tiende gestart te zijn.

En Red Bull bij dit alles? Het merk kwam nooit in aanmerking voor de zege en de wagens reden een fletse race. Webber beperkte de schade met een vierde plaats, maar Vettel viel na een lekke band opgelopen te hebben bij een aanrijding met Karthikeyan buiten de punten. Bovendien was er op het einde van de race nog een zeer bizarre situatie waar het team vroeg aan Vettel om op te geven om even later te zeggen om toch maar door te gaan om daarna terug te vragen om zijn wagen aan de kant te zetten. De Duitser wist het zelf niet meer en reed gewoon door, maar duidelijk ontbreekt de RB8 de magie van zijn voorganger. Een mooie race was er ook voor Senna die zesde werd en voor Vergne die als achtste eindigde. De Fransman was de enige die toen de race gestopt werd door de regen, niet van banden had gewisseld. Alzo stond hij goed vooraan en kon de regenbanden opzetten tijdens de onderbreking. Het was opvallend hoe snel de race werd afgevlagd bij het verschijnen van de regen en hoelang de wagens na de herstart achter de pace-car moesten aanbollen alvorens los gelaten te worden. De baan was dan al zover opgedroogd dat de wagens onmiddellijk binnen moesten om de regenbanden om te wisselen naar intermediates. Waarom dan nog starten op (full) wets? Een zeer bizarre beslissing...

Dankzij zijn zege wordt Fernando Alonso zowaar leider in de WK tussenstand, voor de McLaren tandem Hamilton-Button. Dankzij zijn tweede plaats in de GP vandaag, staat Sergio Perez overigens vijfde, één plaatsje hoger dan wereldkampioen Vettel. Bij de teams is het McLaren die de eerste plaats bekleedt, voor Red Bull Racing, Ferrari en Sauber. De volgende wedstrijd is de Grote Prijs van China in Shanghai op 15 april.

Uitslag Grote Prijs van Maleisië:
01. Fernando Alonso
02. Sergio Perez, op 2.263
03. Lewis Hamilton, op 14.591
04. Mark Webber, op 17.688
05. Kimi Räikkönen, op 29.456
06. Bruno Senna, op 37.667
07. Paul di Resta, op 44.412
08. Jean-Eric Vergne, op 46.985
09. Nico Hülkenberg, op 47.892
10. Michael Schumacher, op 49.996
11. Sebastian Vettel, op 1:15.527
12. Daniel Ricciardo, op 1:16.828
13. Nico Rosberg, op 1:18.593
14. Jenson Button, op 1:19.719
15. Felipe Massa, op 1:37.319
16. Vitaly Petrov, op 1 ronde
17. Timo Glock, op 1 ronde
18. Heikki Kovalainen, op 1 ronde
19. Pastor Maldonado, op 2 ronden
20. Charles Pic, op 2 ronden
21. Narain Karthikeyan, op 2 ronden
22. Pedro de la Rosa, op 2 ronden

Foto: Sauber F1 Team


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op zondag 25 maart 2012 om 18:30


Andere publicaties op Racingworld.be...