Mogelijke samenwerking tussen DTM en Super GT lijkt van de baan

Het is geen publiek geheim dat de organisatoren van het Japanse Super GT kampioenschap en het Duitse DTM met elkaar in overleg waren om een gemeenschappelijk technisch reglement op te stellen. Dit zou een grote boost in variatie van constructeurs kunnen opleveren voor beide kampioenschappen. Helaas lijken de organisatoren nu een impasse te hebben bereikt tijdens een recente samenkomst in Tokyo.
Het plan was aanvankelijk om de GT500 wagens - de topklasse in de Super GT - technisch gelijk te stellen met de huidige DTM wagens. Er waren echter twee twistpunten. Eerst en vooral was er het chassis, de Japanners waren aanvankelijk overeengekomen dat men deze zou overnemen uit het DTM en dat deze in Duitsland geproduceerd zouden worden. Wanneer men nu echter een eigen Japans chassis suggereerde, zou de Duitse delegatie de tafel verlaten hebben. Ook voor wat de in te zetten motoren betreft, was er enige onenigheid, momenteel racen beide kampioenschappen met een V8, maar in de GT500 maakt men gebruik van een 4,3 liter motor in plaats van een 4 liter motor zoals in het DTM.
 
Het ziet er dus naar uit dat we in de toekomst niet meteen Japanse constructeurs moeten verwachten in het DTM. De Duitsers zijn daarentegen wel al actief in de Super GT. In de kleinere GT300 klasse komen er namelijk talrijke Duitse GT3’s aan de start, zoals de Audi R8 LMS Ultra, Porsche 911 GT3 R, BMW Z4 GT3 en de Mercedes SLS AMG GT3.

Foto: Super GT


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op dinsdag 03 april 2012 om 00:59


Andere publicaties op Racingworld.be...