BHC: Trophée des Fagnes: Nabeschouwing van de organinsatoren

Start BHC Trophée des FagnesStart BHC Trophée des Fagnes
Het Belgisch kampioenschap voor Historics en Youngtimers is afgelopen weekend op de omloop van Spa-Francorchamps op gang geschoten. De Belgian Historic Cup en de Belgian Youngtimers reden samen en kregen van de RACB een derogatie inzake het schoeisel voor de Youngtimers. Normaliter mogen die op slicks rijden indien de wedstrijden apart worden verreden. Indien ze samen rijden zoals voorzien op 21 juli in Francorchamps, moeten de Youngtimers de slicks thuis laten. Maar gezien men besloot de wedstrijden ter elfder ure samen te laten rijden werd dus een uitzondering gemaakt.
De eerste wedstrijd is traditioneel de minst bevolkte. Veel piloten zijn echte hobbyisten en dat brengt met zich mee dat bepaalde wagens nog niet klaar zijn zo vroeg op het jaar. En dit, gecombineerd met enkele afwezigen door vakantie, waaronder vader en zoon Van Rompuy, Guy François, enz. zorgde ervoor dat er zich 41 wagens aanmeldden. Vorig seizoen reden een 80-tal wagens een of meerdere wedstrijden gedurende het seizoen. Er komen ook nog tal van nieuwe piloten, waardoor we van mening zijn dat we tegen de volgende wedstrijden in het voorprogramma van de FIA GT1 op Circuit Zolder twee mooi gevulde startvelden zullen zien. Wie we dit seizoen niet aan het werk zullen zien is regerend kampioen Klasse 1, Serge Lebeau, die zijn Lotus een zeer grondige revisie wil geven en in 2013 terug van de partij zal zijn.
 
Kwalificatie: Van Elderen beste evenwichtskunstenaar
De kwalificatie werd verreden in zeer moeilijke omstandigheden. De piste was ijskoud, nat en er hing een lichte mist over het tracé van Spa-Francorchamps. De Youngtimers konden zodoende niet profiteren van hun slicks. Jan Van Elderen zette zijn Porsche 911 RS op de pole voor enkele verrassingen van formaat. Herbert Blommaert was met zijn BMW E30 325 maar een fractie minder snel terwijl de rest geen risico’s nam en op ettelijke seconden werd gefietst. Bleus voelde zich met de VW Golf als een vis in het water en pakte de derde chrono voor de BMW E30 M3 van Geert Dierckx. Naast Bleus, die in het voordeel was met zijn voortrekker op de gladde piste, zette ook Jean-Pierre Van de Plasse zijn Peugeot 205 GTI op een voortreffelijke vijfde startplaats, geflankeerd door de Escort van Klasse 3-kampioen Van Sprundel. Luc Moortgat (Porsche 964 Cup), Nullens (Porsche 964 Cup), Cor Van Ham (Porsche 934) en Diederik Ceyssens met de ex Raus-Dodge Challenger van HARD Racing sloten de top 10 af. Jan Schippers voelde zich niet in zijn sas en moest met zijn Chevrolet Camaro vertrekken van op de twaalfde startplaats met naast zich een collega Amerikaan, de Ford Mustang van Hamilton.

Ook Jeremy Knight ontgoochelde een beetje met een 23ste chrono terwijl de logge Jaguar 420 Saloon van Marnix Dierick dan weer positief opviel met een 25ste startplaats en in slechte omstandigheden meerdere snellere wagen achter zich hield.
 
Race 1: Koning Moortgat regeert
Opvallend was dat enkele kleppers zoals de ex Walkinshaw Rover Vitesse van Bert Smeets (elektrische problemen) en de Studebaker Commander van Klasse 3-kampioen Geert Boels (achteras) achteraan moesten starten na problemen tijdens de kwalificatie.
 
Het was koud maar droog, waardoor de Youngtimers ditmaal de slicks wel konden monteren. Van Elderen trok de meute op sleeptouw, maar moest tijdens de eerste race van het seizoen zijn meerdere erkennen in de snelle en bloedmooie Porsche van Moortgat. In het begin van de wedstrijd vielen reeds enkele slachtoffers te noteren. Door een afgebroken rotor op de Rover van Smeets, een gebroken tuimelaar op de BMW van Blommaert, een olielek op de Dodge Challenger van Ceyssens en motorbreuk bij de Mustang van Hamilton vielen reeds enkele tenoren vroeg weg. Ook Van Hoften (BMW), Mahieu en Burm zagen de finishvlag niet.
 
Vooraan dicteerde Moortgat de wet en Van Elderen was via een tweede plaats op weg naar winst in Klasse 3 en de Historic Cup. Maar bij het aansnijden van de laatste bocht voor de finish viel de Porsche zonder benzine.
“Door de nieuwe injectiepomp verbruikt de Porsche iets meer dan voorzien”, was de pijnlijke uitleg van de Porsche-rijder. Daardoor kon Dierckx zijn BMW M3 na enkele knappe chrono’s nog naar de tweede plaats loodsen voor Jan Schippers die winnaar werd in de Historic Cup. Gastrijder Knight werd na een mooi inhaalrace knap vierde in de Morgan voor Freddy Van Sprundel, Cor Van Ham, Selders, Bleus, Nullens en Baudet die de top 10 afsloot. Geert Boels laveerde zich een weg door het peloton en werd 11de in zijn Studebaker. Ook enkele debutanten deden het niet onaardig tijdens hun eerste ervaring met een Historic of Youngtimer. Dan denken we aan Pierre-Yves Paque met de ex Moortgat-Porsche (13de) en Gentenaar Tom Laureyns (17de) die nog niet over slicks beschikte op zijn BWM 325 en een mooi duel uitvocht met merkgenoot Bas Van Elderen. Cryns pakte met een 15de plaats algemeen de overwinning in Klasse 2 met zijn Porsche en bleek een fractie sneller dan de Jaguar van Marnix Dierick die een knappe wedstrijd reed. Robert-Jan Thoen pakte in zijn Austin Healey winst in klasse 1.   
 
Race 2: Opnieuw Moortgat versus Van Elderen
Voor de startopstelling van race 2 van het weekend werd de uitslag genomen van de eerste wedstrijd, waarbij de top 6 werd omgedraaid. Daardoor kwam de sympathieke Nederlander Van Ham op de pole te staan, geflankeerd op de eerste startrij door Van Sprundel. Achter dit duo stonden Knight, Schippers, Dierckx en Moortgat. Selders, Bleus, Nullens en Baudet bevolkten de rest van de eerste vijf startrijen. Boels (11de) mocht zich terug opmaken voor een inhaalrace.
Van Ham kon zijn pole even verzilveren en trok de bende op gang met in zijn spoor Van Sprundel, Knight, Schippers, Dierckx, Moortgat, Selders en de rest van het peloton. Reeds in de eerste ronde kon JS Cars-rijder Schippers zich naar de leiding wringen terwijl Geert Boels reeds zes plaatsen goed maakte en zich positioneerde achter Van Ham, Van Sprundel en Moortgat. Nog in de eerste ronde kon Moortgat oprukken naar de derde plaats, maar zat een tijdlang gevangen achter Van Ham die zijn Porsche zeer breed maakte. Bij het ingaan van de supersnelle Blanchimont sprong een oliedarm van de filter eraf bij Van Sprundel, waardoor de olie op zijn achterwielen terecht kwam en hij al zijn stuurmanskunst moest aanwenden om niet in de muur terecht te komen. Ook Boels en menige andere achtervolgers schoven over het oliespoor. Het gat dat Jan Schippers had getrokken in de openingsfase werd in een drietal ronden opnieuw gedicht door Moortgat die vanaf de vierde ronde de leiding autoritair opeiste. Ook Van Elderen kwam als een kanonskogel terug vanuit 18de positie en nestelde zich in de 5de ronde op de 2de plaats. Boels was door de uitschuiver terug gevallen naar de 11de plaats, terwijl Smeets met zijn Rover Vitesse vanop de allerlaatste startplaats opstoomde naar de voorste gelederen. Ook Geert Dierckx zou met de BMW M3 opnieuw een hoofdrol opeisen en verwees Schippers naar de vierde plaats. In deze posities kwamen ze ook over de meet.
 
Moortgat won voor de tweede maal op rij, ditmaal voor van Elderen, Dierckx, Schippers, gastrijder Knight en Smeets die er een onwaarschijnlijke inhaalrace uitperste.
 
De Porsches van Van Ham, Baudet en Paque eindigden net voor de Studebaker van Boels die deze tweede manche met een 10de plaats afsloot. En met een chrono van 2’49”190 zette Moortgat de snelste chrono van het weekend op de tabellen.
 
“We rijden hier met een nagelnieuwe motor die amper is ingereden en die nog niet volledig op punt staat”, aldus titelverdediger Geert Boels. “In Zolder moeten we er staan en terug vooraan meestrijden”.
 
Winst in de Klassen was er uiteraard voor Luc Moortgat (4), Cryns (2) en Thoen (1), terwijl in Klasse 3 nu de eer toekwam aan Van Elderen voor Schippers.
 
“De Camaro is sneller geworden en ik heb betere chrono’s gerealiseerd dan ooit. Maar het samen rijden met de Youngtimers met slicks geeft een beetje een vertekend beeld. Eens definitief opgesplitst kunnen we voor de eerste plaats rijden. Al moet ik toegeven dat ook Van Elderen zijn huiswerk goed heeft gemaakt afgelopen winter”, besluit de preparateur uit Sluis.
 
De BMW’s van Laureyns en Bas Van Elderen hebben blijkbaar elkaar gevonden, want opnieuw kwam het tot een mooi duel, waarbij Laureyns aan het langste einde trok met een behoorlijke 17de plaats algemeen. Merk- en gouwgenoot Bracke moest zijn BMW in de laatste ronde aan de kant zetten met een lekke band.

Tekst & foto: Belgian Historic Cup & Belgian Youngtimers press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 03 april 2012 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...