Zolder: Halliday/Parisy (Porsche) winnen spektakelrace - Martin indrukwekkend

Podium na de championship race in ZolderPodium na de championship race in Zolder
Matt Halliday en Mike Parisy hebben op een indrukwekkende wijze de kampioenschapsrace voor het WK GT1 gewonnen op circuit Zolder. Het duo hield het hoofd koel in een race die bol stond van het spektakel en kon niet worden betrapt op een fout. Michael Bartels en Yelmer Buurman raakten in de laatste ronden niet voorbij de Belgisch-Chinese Porsche en strandden uiteindelijk op een seconde van de overwinning. Toni Vilander en Filip Salaquarda reden een relatief anonieme wedstrijd en werden nog knap derde na een moeilijk weekend voor AF Corse. Maxime Martin reed het grootste deel van zijn stint aan de leiding, maar zijn Russische Aston Martin viel ver terug wanneer teamgenoot Vasiliev het stuur overnam.
Valmon Racing Team Russia - Aston Martin DBRS9Valmon Racing Team Russia - Aston Martin DBRS9
Nog voor de lichten op groen sprongen, was het een drukte van jewelste op de grid. Vele teams opteerden er voor om op het laatste moment alsnog regenbanden op te leggen, hoewel de baan er nog zo goed als droog bij lag. In de openingsronde speelde Michael Bartels meteen zijn leiding kwijt aan Thomas Jäger (All-Inkl Mercedes #37) en in enkele ronden tijd zakte de Duitser terug naar P4. Inmiddels viel de aangekondigde regen naar beneden en begon er het een en het ander te bewegen doorheen het veld. Maxime Martin maakte in zijn oude Aston Martin optimaal gebruik van de moeilijke omstandigheden en schoot als een raket naar de leiding van het veld. Martin wist op voorhand echter al dat het mooie liedje niet lang zou duren en wanneer hij het stuur overgaf aan zijn teammaat Alexej Vasiliev, was het over met de pret. Op dat moment had Martin al een grote voorsprong van 16 seconden samengereden. Achter hem vochten Matt Halliday (Mühlner Porsche) en Thomas Jäger (All Inkl Mercedes #37) een verbeten strijd uit voor de tweede plek.
 
AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3
Na de pitstops lag opeens Filip Salaquarda aan de leiding (AF Corse Ferrari #3). Zijn teamgenoot Toni Vilander had de wedstrijd aangevat op droogweerbanden, maar maakte echter geen extra stop wanneer het circuit nat begon te worden. Met al zijn Finse rally-vaardigheden hield hij zijn F458 op de baan om vervolgens naarmate de baan opdroogde de snelste tijden aan elkaar te rijgen. Salaquarda kon de leiding echter niet lang vasthouden en moest uiteindelijk tevreden zijn met derde podiumplek. Het duel voor de overwinning speelde zich af tussen Mike Parisy (Mühlner Porsche #9) en Yelmer Buurman (Vita4One BMW #18). De twee kemphanen vochten in de laatste paar ronden een knappe strijd uit. De snellere Buurman werd geconfronteerd met een sterk verdedigende Parisy en moest vrede nemen met de tweede plaats. Matt Halliday en Mike Parisy haalden zo met een zeer sterke collectieve prestatie de eerste onverwachte overwinning binnen voor Porsche. Het hele Porsche project kwam pas een tweetal weken voor de start van het WK tot stand, een enorm sterke prestatie dus van de troepen van Bernhard Mühlner.
 
All-Inkl.com Münnich Motorsport - Mercedes-Benz SLS AMG GT3All-Inkl.com Münnich Motorsport - Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Bij All Inkl Münnich Motorsport zat er achteraf gezien duidelijk meer in dan de vierde (#37) en negende plaats (#38). De #38 van Winkelhock en teambaas Basseng startte op slicks en verloor haar aanspraak op de zege wanneer de hemelsluizen open gingen. De #37 van Jäger en Pastorelli reed zelfs even aan de leiding, maar kwam in de tweede stint wat snelheid te kort, Pastorelli spinde daarenboven ook nog eens in de eerste linkse maar kwam toch nog als vierde over de meet.

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMSBelgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS
Na gisteren reeds de foute bandenkeuze te hebben gemaakt in de kwalificatierace, sloeg WRT ook vandaag de bal mis. Beide Audi’s namen de start op slicks en dat bleek achteraf gezien niet zo goed uit te draaien. Desondanks waren beide wagens mid-wedstrijd al teruggekeerd naar de voorste gelederen. Net wanneer het podium weer in zicht kwam, liep het echter weer mis voor de troepen van Vincent Vosse, Yves Weerts en René Verbist. Stéphane Ortelli (#32) tikte zijn teamgenoot Jarvis (#33) rond bij het aanremmen van de Rea, waardoor deze laatste een uitgebreide uitstap maakte door het gras. Beide wagens konden daarna hun weg wel vervolgen zonder veel schade, meer dan de zesde plaats voor Ortelli/Vanthoor en P10 voor Stippler/Jarvis zat er echter niet meer in.
 
Hexis Racing - McLaren GT MP4-12C GT3Hexis Racing - McLaren GT MP4-12C GT3
De Hexis Mclarens kenden een anoniem weekend en buiten enkele flitsen van Frederic Makowiecki en de beroemde pitcrew kon de Britse GT wederom geen hoge ogen gooien. Ook Enzo Ide kende geen wedstrijd om over naar huis te schrijven; de West-Vlaming had het moeilijk op slicks in de regen en de #4 kwam vervolgens nooit meer in het stuk voor en eindigde uiteindelijk op de elfde plek met 47 seconden achterstand.


In het teamkampioenschap behoudt WRT ondanks het mindere weekend nog steeds leiding, All Inkl Motorsport volgt op 17 punten. Ook Laurens Vanthoor en Stéphane Ortelli voeren nog steeds de stand aan bij de rijders, zij hebben 10 punten meer op hun rekening staan dan Matt Halliday en Mike Parisy.

Onze fotografen Marnik Mouchaers en Martijn Wouters zorgden eveneens voor een uitgebreide fotoreportage van de GT1 Championship race te Circuit Zolder.

Uitslag kampioenschapsrace:

01.             Matt Halliday / Mike Parisy (Porsche 911 GT3 R)  36 ronden                       
02.             Michael Bartels / Yelmer Buurman (BMW E89 Z4)  +1.030            
03.             Toni Vilander / Filip Salaquarda (Ferrari 458 Italia GT3) +17.256            
04.             Thomas Jäger / Nicky Pastorelli (Mercedes-Benz SLS AMG GT3) +29.070            
05.             Frederic Makowiecki / Stef Dusseldorp (McLaren GT MP4-12C GT3) +29.580
06.             Laurens Vanthoor / Stephane Ortelli (Audi R8 LMS) +29.900            
07.             Gregoire Demoustier / Alvaro Parente (McLaren GT MP4-12C GT3) +32.167
08.             Thurn und Taxis / Tomas Enge (Lamborghini Gallardo LP560-4) +37.156            
09.             Marcus Winkelhock / Marc Basseng (Mercedes-Benz SLS AMG GT3) +38.456
10.             Frank Stippler / Oliver Jarvis (Audi R8 LMS) +38.885            
11.             Enzo Ide / Francesco Castellacci (Ferrari 458 Italia GT3) +47.053            
12.             Maxime Martin / Alexej Vasiliev (Aston Martin DBRS9) +1:25.273            
13.             Darryl O Young / Peter Kox (Lamborghini Gallardo LP560-4) +1 ronde            
14.             Nikolaus Mayr-Melnhof / Mathias Lauda (BMW E89 Z4) +1 ronde            
15.             Andreas Zuber / Sergey Afanasyev (Aston Martin DBRS9) +1 ronde            
16.             Milos Pavlovic / Matteo Cressoni (Ford GT ) + 2 ronden
17.             Benjamin Lariche / Ren Wei (Porsche 911 GT3 R) +4 ronden
 
Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in GT1 op zondag 22 april 2012 om 16:07


Andere publicaties op Racingworld.be...