OAK Racing en RACB bezegelen samenwerking op persconferentie

Op een persconferentie op het circuit van Spa werd de samenwerking tussen OAK Racing, Morgan en de RACB nog eens extra in de schijnwerpers geplaatst. OAK Racing behoort tot de belangrijkste teams van het kampioenschap en valt op door het inzetten van wagens in zowel de LMP1 klasse als LMP2 klasse. Dit jaar wordt gekenmerkt door de samenwerking met de Britse GT constructeur Morgan, waardoor alle LMP2 wagens nu ingezet worden onder de naam Morgan. Begin dit jaar vervoegde Bertrand Baguette het team als rijder op de LMP1 wagen en hij krijgt nu het gezelschap in het team van landgenoten Bas Leinders en Maxime Martin.
Bas Leinders is nu al aanwezig op de zwartroze wagen #35 en Maxime Martin zal hem vervoegen tijdens de 24 uren van Le Mans. Alle drie Belgische rijders behoren tot het RACB National Team en dat is geen toeval, de Belgische automobielbond heeft in zijn project om verdienstelijke nationale rijders internationaal aan de slag te laten komen, er veel toe bijgedragen tot het tot stand komen van deze Frans-Belgisch toenadering. Om het belang van alle voorafgaand vernoemde ontwikkelingen te onderstrepen besloten OAK Racing, Morgan en de RACB hun samenwerking te bezegelen op een persconferentie tijdens de 6 Hours of Spa.

Vooreerst stonden de rijders Bertrand Baguette, Bas Leinders, Olivier Pla en Jacques Nicolet, tevens President van OAK Racing, de verzamelde pers te woord. Zij concentreerden zich op de verwachtingen voor dit weekend. Nicolet gaf aan dat het team al twee dagen moeilijkheden ondervond om de juiste set-up te vinden voor de LMP1, die vooral grip miste op de achterwielen. Hij voorzag ook dat de wagen op een droge baan niet in aanmerking zou komen voor een podiumplaats. Gelukkig verwacht men regen en dan kan er van alles gebeuren in een race concludeerde hij. Nicolet kwam nog eens terug op de goede prestatie van de LMP2 wagen bij de 12 uren van Sebring en hoopte dit weekend in deze klasse even succesvol te zijn. Hij toonde zich optimistisch voor de race, temeer daar de Dunlop regenbanden er fel op vooruit gegaan zijn. Nicolet verklaarde dat het team na de race op Spa zou blijven om later op de week testen ter voorbereiding van de 24 uren van Le Mans af te werken, Maxime Martin zal daarbij het team vervoegen; iets wat deze website eerder al meedeelde.

Bertrand Baguette trad Nicolet bij dat ook hij hoopte op regen. Verder gaf hij aan dat het voor hem veel betekende om nog eens voor zijn thuispubliek te rijden. Bas Leinders toonde zijn nieuwe outfit, maar voegde er onmiddellijk aan toe dat roos niet zijn lievelingskleur is, ongetwijfeld een gevolg van een reeks opmerkingen die de ex-F1 rijder te verwerken kreeg de afgelopen dagen. “Rijden in een prototype op het circuit van Spa is altijd een jongensdroom geweest en die wordt nu werkelijkheid.” ging hij verder. "Dit is nog maar mijn tweede race in een LMP wagen na Le Mans vorig jaar, maar de Morgan laat zich veel makkelijker sturen dan de Lola Aston Martin. Bovendien krijg ik veel hulp van Olivier Pla en is hij een goede referentie voor waar ik sta, alleen spijtig dat Maxime er niet bij kan zijn want we rijden nu toch al enkele jaren regelmatig samen.”

In een volgende ronde kwamen de managers aan het woord. Charles Morgan, PDG van de Morgan Motor Company, onderstreepte het belang van de samenwerking tussen beide partners en noemde de stap naar het WEC nog belangrijker dan de inzet van de Morgan GT3 destijds. “Een prototype en de 24 uren van Le Mans verwijzen naar de echte racespirit die huist bij Morgan”, ging hij verder, “iedere amateur rijder droomt weg bij deze twee namen en een Morgan LMP2  leunt het best aan bij onze traditie van het leveren van hoogstaande kwaliteit voor de amateurracer.” Sébastien Philippe, Team Principal OAK Racing, trad hem bij en loofde het feit dat Morgan de laatste echte Britse GT constructeur is. Geoffroy Theunis, Directeur van het RACB National Team, kaartte dan aan dat het doel van het National Team is om jonge Belgische piloten te helpen zich op te werken in hoogstaande internationale kampioenschappen, zowel op circuit als in rally. Tot hiertoe is dat gelukt met D’Ambrosio in de Formule 1 en de promotie van Neuville naar het WRC. Theunis was ook zeer te spreken over de prestaties van Stoffel Vandoorne en was er zeker van dat dit de volgende Belg in de Formule 1 wordt. Ook het plaatsen van Baguette en nu van Martin bij OAK Racing in het WEC past perfect in het plan om jonge rijders te helpen bij een internationale carričre. “Dat Bas Leinders, die men niet jong meer kan noemen, maar als leermeester van de RACB jongeren prachtig werk levert, mee mag profiteren van onze steun om in het WEC aan de bak te komen, is zeker verdiend en past perfect in ons plan. Met OAK Racing hebben we dan ook de perfecte partner gevonden voor het realiseren van onze plannen.” Deze laatste woorden ontlokten bij Nicolet de opmerking dat OAK Racing er beter zou aan denken om volgend jaar uit te komen onder een Belgische licentie, gezien de impact die Belgische partners en piloten verworven hebben binnen zijn team.

Foto's: Niels Vaeck


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op vrijdag 04 mei 2012 om 23:56


Andere publicaties op Racingworld.be...