Eenzitter kortnieuws met Vandoorne in Formule Renault Eurocup en Weckx in ATS F3

Dit weekend is de Renault World Series van start gegaan op het circuit van Motorland Aragon. Stoffel Vandooren kwam er uit in de twee races voor de Eurocup Formule Renault 2.0 voor zijn nieuw team Kaufmann Racing. Bij de vrije trainingen was Vandoorne steeds bij de snelsten maar in de kwalificaties kon hij die prestatie niet herhalen. Een vijfde en een achtste startplaats op de grid voor de twee races lag beneden de verwachtingen van de ambitieuze piloot. In de eerste race op zaterdag schoof hij al snel door naar de derde plaats toen de race geneutraliseerd werd wegens een crash en daarna definitief gestopt werd wegens hevige regenval. In de tweede race ging Vandoorne drie concurrenten voorbij in de eerste ronde maar daarna kon hij geen plaats meer winnen. Vandoorne kwam als vijfde door onder de geblokte vlag maar won nog een plaatsje omdat de als derde geklasseerde Nyck de Vries 25 seconden straftijd kreeg aangesmeerd. Beide races werden overigens gewonnen door Daniil Kvyat.

Op Zandvoort had in het kader van de ADAC GT race dan weer de eerste manche van het Duitse formule 3 kampioenschap plaats. Voor het eerst werd er gereden in de hoofdklasse met de nieuwe VW Power motor uitgerust met een push-to-pass systeem. In de F3 Trophy klasse voor oudere wagens met Opel motor en niet uitgerust met de push-to-pass, kwam onze landgenoot Jordi Weckx aan de start. Ieder weekend telt drie races. In de eerste race eindigde de Belg als achtste met zijn Dallara F307 en tweede in de Trophy klasse. Die achtste plaats leverde hem de pole position op voor race 2, daar de acht eersten van race 1 vooraan starten maar in omgekeerde volgorde. Bij de start heerste er na een crash volledige wanorde en de organisatie bedacht daarna verscheidene rijders met tijdstraffen. Weckx verloor in deze chaotische eerste ronde veel plaatsen en eindigde uiteindelijk als zevende en eerste bij de Trophy wagens. De derde race werd alweer ontsierd met een crash bij de start waardoor de wagens de helft van de race achter de safety-car doorbrachten. Jordi Weckx eindigde opniew zevende en won de Trophy klasse. De drie races werden gewonnen door Jimmy Eriksson (Lotus Team), Yannick Mettler (Performance Racing) en Kimiya Sato (Lotus Team).


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zondag 06 mei 2012 om 22:24


Andere publicaties op Racingworld.be...