Testdag: Audi ook vooraan in de namiddag - Toyota goed mee

Toyota TS030 Hybrid #7Toyota TS030 Hybrid #7
Op het einde van de testdag vinden we drie Audi's bovenaan de tabellen terug, terwijl beide Toyota's de vierde en vijfde tijd reden en dus de vierde en laatste Audi vooraf gingen. Bij hun eerste publieke optreden komen beide Japanse proto's dus goed voor de dag en het potentieel lijkt dus zeker aanwezig. Bij de benzine LMP1's toonde de Strakka HPD zich uiteindelijk de snelste voor de beide zwart-gouden Rebellion Lola's. Goed nieuws voor Leinders en Martin, hun Morgan bleek na een dag testen de snelste wagen in de LMP2 klasse. Na Ferrari in de voormiddag, was het Corvette dat in de namiddag de fakkel overnam in GTE-Pro.
Strakka Racing - HPD ARX 03a Strakka Racing - HPD ARX 03a
Aanvankelijk leek het er op dat de namiddagsessie een maat voor niets zou worden toen kort na de middag de regen uit de lucht viel. Al snel stopte het echter met regenen en droogde de baan op waarna de chrono’s weer naar beneden gingen en de tijden van de voormiddag werden verbeterd. Uiteindelijk was het McNish die de snelste chrono neerzette in 3:25.925 en daarmee vijf tienden van een seconde sneller bleek te zijn dan de tweede e-tron van titelverdedigers Fässler/Lotterer/Tréluyer. De top drie werd vervolledigd door de snelste Audi ultra van Duval/Dumas/Gené. De Toyota’s konden de ganse dag het ritme van de Audi’s goed volgen en beëindigden de dag op een bemoedigende vierde en vijfde plaats net voor de laatste Audi ultra. Toyota gaf trouwens openlijk toe dat men alles inzet op snelheid. Het tweede chassis (#8) werd slechts afgelopen week afgewerkt en een dikke twee seonden achterstand is dan zeker geen slechte tijd. Bij de benzine LMP1’ bleken de Rebellion Lola’s en de Strakka HPD een tikkeltje sneller dan de rest, uiteindelijk ging de beste dagtijd er naar de HPD, maar dat op meer dan 8 seconden van de besttijd. De Pescarolo Dome behield dankzij zijn tijd van de voormiddag de tiende plaats maar toonde zich in de namiddag minder snel dan de JRM HPD. De nieuwe Pescarolo 03 volgde op 3 seconden van de HPD, terwijl de in de morgen verongelukte OAK Pescarolo van ondermeer Baguette in de namiddag enkele voorzichtige ronden aflegde. Moreau werd bij dit ongeluk aan de ruggengraat verwond en zijn seizoen zit er zo goed als zeker op.

OAK RACING Morgan – NissanOAK RACING Morgan – Nissan
Voor Leinders en Martin was er na hun overwinning in de Blancpain Endurance Series op Silverstone nog meer goed nieuws, de Morgan die ze zullen delen met de Deen Heinemeir Hansson klokte de snelste tijd bij de LMP2’s af. Beide Belgen waren in Silverstone actief en dus namen teameigenaar Nicolet en de snelle Olivier Pla even het stuur van de Morgan. In deze klasse werd de top drie vervolledigd door de Level 5 HPD van Bouchut/Tucker/Diaz en de Jota Zytek van Hancock/Dolan/ Kurosawa. De tweede Morgan van Pla /Lahaye/Nicolet was de vierde snelste in zijn klasse voor de eerste Oreca, wat toch wel een teleurstelling was voor het Franse merk dat het grootste deel van het LMP2 veld van wagens voorziet. Bovendien was de snelste Oreca dan nog de wagen van het Sébastien Loeb Racing team, een wagen die niet ingeschreven is voor de race. Ook de revolutionaire Deltawing was present en zette met 3:47.980 een redelijke tijd neer, sneller dan de GTE’s en enkele LMP2’s.

Chevrolet Corvette C6-ZR1Chevrolet Corvette C6-ZR1
Bij de GTE’s was de Corvette van Gavin/Milner de snelste in de namiddag, echter zonder de tijd van Makowiecki in de morgen te verbeteren.  De AF Corse Ferrari van Bruni/Fisichella/Vilander nam de derde dagtijd in en werd gevolgd door de Pro-Am Aston Martin Vantage van Nygaard/Poulsen/Simonsen, die daarmee menig GTE Pro voorbleef waaronder de tweede Corvette en de GTE Am Vantage. 61 wagens namen aan de testdag deel, waaronder naast de Sébastien Loeb Racing Oreca nog meerdere wagens die niet zullen starten in de 24 uren, andere andere enkele Oreca LMPC’s.

Tijden testdag 24h du Mans:

01. Capello / Kristensen / McNish (Audi R18 e-tron Quattro) LMP1 3:25.927
02. Fassler / Lotterer / Tréluyer (Audi R18 e-tron Quattro) LMP1 +0.541
03. Dumas / Duval / Gené (Audi R18 Ultra) LMP1 +0.634
04. Wurz / Lapierre / Nakajima / Buemi (Toyota TS 030 – Hybrid) LMP1 +1.277
05. Davidson / Buemi / Sarrazin / Nakaji (Toyota TS 030 – Hybrid) LMP1 +2.371
06. Bonanomi / Jarvis / Gené (Audi R18 Ultra) LMP1 +2.838
07. Leventis / Watts / Kane (STRAKKA RACING HPD ARX 03a – Honda) LMP1 +8.316
08. Belicchi / Primat / Bleekemolen (REBELLION RACING  Lola B12/60 Coupe – Toyota) LMP1 +9.430
09. Prost / Jani / Heidfeld (REBELLION RACING  Lola B12/60 Coupe – Toyota) LMP1 +10.949
10. Ara / Minassian (PESCAROLO TEAM  Dome – Judd) LMP1 +11.222
11. Brabham / Chandhok / Dunmbreck (JRM HPD ARX 03a – Honda) LMP1 +11.431
12. Collard / Boullion / Hall (Pescarolo 03 – Judd) LMP1 +14.458
13. Heinemeir Hansson /Nicolet / Pla (OAK RACING  Morgan – Nissan) LMP2 +15.364
14. Tucker / Bouchut / Diaz (LEVEL 5 MOTORSPORTS HPD ARX 03b – Honda) LMP2 +15.671
15. Dolan / Hancock / Kurosawa (JOTA Zytek Z11SN – Nissan) LMP2 +15.811
16. Moreau / Baguette / Kraihamer (Oak Pescarolo – Judd) LMP1 +15.863
17. Nicolet / Lahaye / Pla (OAK RACING  Morgan – Judd) LMP2 +16.109
18. Marroc / Loeb / Vernay (SEBASTIEN LOEB RACING Oreca 03 – Nissan) LMP2 +16.321
19. Perez-Companc / Ayari / Kaffer (PECOM RACING Oreca 03 – Nissan) LMP2 +16.516
20. Martin / Charouz / Graves (ADR-DELTA  Oreca 03 – Nissan) LMP2 +16.804
21. Ordoñez / Brundle / Brundle (GREAVES MOTORSPORT Zytek Z11SN – Nissan) LMP2 +17.156
22. Mailleux / Lombard / Tresson (SIGNATECH NISSAN Oreca 03 – Nissan) LMP2 +17.371
23. Firth / Hughes / Hartley (MURPHY PROTOTYPES Oreca 03 – Nissan) LMP2 +17.394
24. Panciatici / Ragues / Rusinov (SIGNATECH NISSAN Oreca 03 – Nissan) LMP2 +17.421
25. Potolicchio/Dalziel/Kimber (STARWORKS MOTORSPORT HPD ARX 03b – Honda) LMP2 +17.745
26. Sims / Buurman / Iannetta (STATUS GRAND PRIX  Lola – Judd) LMP2 +18.183
27. Beche / Thiriet / Tinseau (TDS RACING Oreca 03 – Nissan) LMP2 +18.477
28. Zugel / Gonzalez / Julian (GREAVES MOTORSPORT Zytek Z11SN – Nissan) LMP2 +18.698
29. Briere / Petersen / Nakano (BOUTSEN GINION RACING Oreca 03 – Nissan) LMP2 +19.474
30. Tucker / Bouchut / Diaz (LEVEL 5 MOTORSPORTS HPD ARX 03b – Honda) LMP2 +20.399
31. Frey / Hirschi / Meichtry (RACE PERFORMANCE Oreca 03 – Judd) LMP2 +21.673
32. Franchitti / Krumm / Motoyama (HIGHCROFT RACING Delta Wing Nissan) CDNT +22.053
33. Giroix/Johansson/Badey (GULF RACING  Lola B12/80 Coupe – Nissan) LMP2 +22.136
34. Holzer / Schultis / Moro / van der Zande (LOTUS LOLA B12/80 Coupe – Lotus)  LMP2 +28.160
35. Deletraz / Ihara / Quick (GULF RACING  Lola B12/80 Coupe – Nissan) LMP2 +29.205
36. Richard / Ende / Palette (TEAM ORECA Oreca FLM 09) LMPC +30.569
37. Ahrabian / Rossiter / Weeda (LOTUS LOLA B12/80 Coupe – Lotus) LMP2 +32.599
38. Haezebrouck / Thirion / Papin (EXTREME LIMITE ARIC Norma MP 2000 – Judd) LMP2 +32.785
39. Barthez / Bazaud / Caillon (TEAM ORECA Oreca FLM 09) LMPC +32.807
40. Makowiecki (LUXURY RACING Ferrari 458 Italia) GTE Pro +32.942
41. Gavin / Milner (Chevrolet Corvette C6-ZR1) GTE Pro +33.044
42. Fisichella / Bruni / Vilander (AF CORSE Ferrari 458 Italia) GTE Pro +33.465
43. Simonsen / Nygaard / Poulsen (Aston Martin Vantage V8) GTE Am +34.011
44. Taylor / Garcia / Magnussen (Chevrolet Corvette C6-ZR1) GTE Pro +34.135
45. Fernandez / Mucke / Turner (Aston Martin Vantage V8) GTE Pro +34.201
46. Pilet / Curtis / Edwards / Estre (IMSA PERFORMANCE Porsche 911 RSR (997)) GTE Pro +34.236
47. Bergmeister / Long / Holzer (FLYING LIZARD Porsche 911 RSR (997)) GTE Pro +34.360
48. Lieb / Lietz (FELBERMAYR-PROTON Porsche 911 RSR (997))GTE Pro +34.429
49. Bertolini / Beretta / Cioci (AF CORSE  Ferrari 458 Italia) GTE Pro +34.763
50. Bornhauser/Canal/Lamy/Belloc (LARBRE Chevrolet Corvette C6-ZR1) GTE Am +35.233
51. Neiman / Long / Holzer (FLYING LIZARD MOTORSPORTS  Porsche 911 RSR (997)) GTE Am +35.357
52. Walker / Cocker / Wills (JMW MOTORSPORT Ferrari 458 Italia) GTE Pro +35.532
53. Armindo / Narac / Pons (IMSA PERFORMANCE MATMUT Porsche 911 RSR (997)) GTE Am +36.621
54. Ried / Roda / Ruberti (FELBERMAYR-PROTON Porsche 911 RSR (997)) GTE Am +37.050
55. Belloc/Bourret/Gibon/Lam (LARBRE Chevrolet Corvette C6-ZR1) GTE Am +38.089
56. Rodrigues / Ferte / Illiano (JMB RACING Ferrari 458 Italia) GTE Am +38.852
57. Ehret / Montecalvo / Jeannette (LUXURY RACING Ferrari 458 Italia) GTE Am +39.091
58. Kauffman / Aguas / Vickers (AF CORSE-WALTRIP Ferrari 458 Italia) GTE Am +39.626
59. Perazzini / Cadei / Griffin (AF CORSE Ferrari 458 Italia) GTE Am +41.148
60. Krohn / Rugolo (KROHN RACING Ferrari 458 Italia) GTE Am +42.368
61. Camathias / Daniels (JWA-AVILA Porsche 911 RSR (997)) GTE Am +43.605




Foto's: Toyota Motorsport, Strakka, DPPI/OAK, ACO


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op zondag 03 juni 2012 om 20:34


Andere publicaties op Racingworld.be...