Slovakia Ring 2: Yelmer Buurman zet Vita4One BMW op pole

Vita4One Racing Team - BMW Z4 GT3Vita4One Racing Team - BMW Z4 GT3
Net als gisteren tijdens de vrije trainingen toonden vandaag in de kwalificatiesessies BMW en Mercedes zich de snelste van het pak. Uiteindelijk was het de Nederlander Buurman die de pole pakte voor Marc Basseng op de Mercedes #38. Dankzij een snelle ronde van Ortelli start Vanthoor van op de vierde positie terwijl beide AF Corse Ferrari's niet konden doorstoten naar Q3 en Ide bleef steken op de elfde plaats.
De kwalificatierace die deze namiddag plaats vindt zal maar van start gaan met 12 wagens want Albert von Thurn und Taxis vernielde zijn Lamborghini tegen de vangrails bij de eerste kwalificatiesessie. Hopelijk raakt de wagen klaar voor morgen, want het kampioenschap kan niet nog meer deelnemers missen. Met slechts 13 deelnemers mocht iedereen door na Q1 waar de snelste tijd ging naar de WRT Audi van Ortelli/Vanthoor voor de Vita4One BMW van Buurman/Bartels en de All-Inkl.com Mercedes van Basseng/Winkelhock.

Opvallend na Q2 was dat de wagens die afvielen; zowel de beide Ferrari’s als de beide McLaren’s waren wagens die twee maand terug op hetzelfde circuit nog een hoofdrol speelden. Opnieuw vonden we Mercedes en BMW bovenaan de tabellen met nu Winkelhock (Mercedes) voor Lauda (BMW) en Jäger (Mercedes). Bij de laatste en beslissende sessie waar de acht snelste wagens uit Q2 het tegen elkaar opnemen, was het Buurman die in 2:00.684 BMW de eerste pole van het jaar schonk. De Nederlander was negenendertigduizendste van een seconde sneller dan Marc Basseng op de All-Inkl.com Mercedes. Met de tweede Vita4one wagen op de derde startplaats plaatst BMW zich als favoriet voor de overwinning. Ortelli die alles uit zijn wagen haalde kon de eerste Audi naar startplaats vier loodsen voor de tweede wagen van het team met Stippler/Jarvis. De zesde tijd ging naar de Ford GT van Zuber/Pavlovic die de Lamborghini van Kox/O’Young vooraf bleef terwijl de Mercedes van Jäger/Pastorelli de tabellen afsloot.

Foto: Tibor Szabosi/SRO


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT1 op zaterdag 18 augustus 2012 om 17:28


Andere publicaties op Racingworld.be...