6H Silverstone: Toyota biedt weerstand maar Audi wint en pakt constructeurstitel

Start 6H SilverstoneStart 6H Silverstone
Met de overwinning van de R18 e-tron quattro van Lotterer/Fäsler/Tréluyer in de zes uren van Silverstone heeft Audi zijn vierde zege in evenveel races beet en haalt aldus vroegtijdig de titel binnen. Toyota bood echter meer tegenstand dan aanvankelijk verwacht, de TS030 bleek over rauwe snelheid te beschikken dan de Audi's maar verbruikte dan ook veel meer brandstof. De twee extra pitstops die de Toyota nodig had waren niet goed te maken op de baan. De Audi R18 ultra vervolledigde het podium. Bij de privé LMP1's klopte Lola nipt HPD, terwijl de ADR-Delta ORECA met de overwinning in de LMP2 klasse ging lopen. Ferrari domineerde beide GT categorieën en AF Corse won in zowel de Pro als de Am klasse.
Audi R18 e-tron quattro #1Audi R18 e-tron quattro #1
Indien Toyota zijn TS030 zuiniger kan maken dan kan het voor Audi wel eens heel heet worden onder de voeten. De snelheid is er al, dat bewees de TS030 door in de eerste helft van de race regelmatig aan de leiding te rijden en bovendien is de wagen bedrijfszeker. De Audi’s zijn echter zuiniger en sparen tijd uit door minder te pitten. Dat de R18 ultra van Kristensen/McNish zich niet kon mengen in de strijd voor de overwinning was het gevolg van een lekke band in het begin van de race, zij werden derde. Lotterer in de #1 nam bij de start de leiding maar verloor tijd bij het dubbelen van de achterblijvers, daarvan profiteerde Wurz om met de Toyota de leiding te nemen. Daarna kreeg Audi het even warm nadat beide wagens problemen kenden, de #2 kende een moeilijke pitstop en kreeg een lekke band en in de #1 had een te hevige Tréluyer een aanrijding met de Ferrari van Krohn Racing, een actie waarvoor de Fransman een stop&go kreeg. Audi won in het tweede gedeelte van de race veel tijd terug en nadat de Toyota tijd verloor achter de safety-car was het duidelijk dat Lotterer/Fäsler/Tréluyer de race zouden winnen in hun e-tron quattro. Met Wurz/Nakajima/Lapierre als tweede kregen we twee wagens met hydride technologie op de twee eerste plaatsen.

ADR - Oreca 03 NissanADR - Oreca 03 Nissan
Lola won de strijd bij de privé LMP1’s en de Rebellion B12/60 #13 van Belicchi en Primat eindigde vierde net voor de Strakka HPD ARX 03a van Watts/Leventis/Kane, die op het einde van de race nog sterk terugkwam, maar Watts kwam minder dan een seconde tekort om de Lola bij te halen. De tweede Rebellion Lola van Jani en Prost maakte ook aanspraak op de vierde plaats maar de wagen viel terug naar de zesde plaats vanwege een straf opgelopen na het aanrijden van (weeral) de Krohn Ferrari. De laatste ingeschreven LMP1, de JRM HPD werd zevende en alzo telden wij bij de hoogste klasse geen uitvallers. Dit betekende dat de eerste LMP2, de ADR-Delta ORECA 03-Nissan van Martin/Charouz/Graves als achtste over de streep kwam. Na een hevige strijd die gans de race duurde gingen de twee overige podiumplaatsen naar de Starworks HPD ARX 03b van Sarrazin/Potolicchio/Dalziel en de Signatech ORECA Nissan van Panciatici/Ragues/Rosinov. De Morgan Nissan van Baguette kon zich echter niet mengen in de strijd voor de klassenoverwinning nadat de wagen na zijn eerste pitstop weigerde te starten en daarbij meer dan een kwartier verloor. De Belg en zijn teamgenoten Heinemeier Hansson en Kraihamer eindigden uiteindelijk als zeventiende algemeen en tiende in hun klasse.

AF Corse - Ferrari 458 ItaliaAF Corse - Ferrari 458 Italia
Bij de GT’s hoopte men dat de Felbermayr-Proton Porsche weerwerk zou kunnen bieden aan de Ferrari meute, maar de Duitse wagen kreeg na een mooi wedstrijdbegin al snel problemen met de achterophanging en zakte weg in het klassement. Ferrari nam dan de race helemaal in handen en de AF Corse F458 van Fisichella/Bruni won voor de JMW F458 van Walker/Cocker. Ook de derde plaats leek naar een Ferrari te gaan met de AF Corse van Bertolini/Beretta, totdat Mücke zich in de laatste bocht op een nogal hardhandige manier voorbij de Ferrari werkte en zo het laatste podiumplaatsje aan Aston Martin schonk. Het is echter mogelijk dat de Duitser voor zijn actie nog wel zal bestraft worden. Ook bij de GTE Am gaat de overwinning naar AF Corse met Perazzini/Cioci/Griffin. De Larbre Corvette #50 en de Felbermayr-Proton Porsche #88 vervolledigden het podium.


Foto's: FIA WEC & Audi Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op zondag 26 augustus 2012 om 23:39


Andere publicaties op Racingworld.be...