Baumann en Buhk zijn de Europese FIA GT3 kampioenen

Heico Gravity-Charouz Team - MERCEDES-BENZ SLS AMG GT3Heico Gravity-Charouz Team - MERCEDES-BENZ SLS AMG GT3
Tegelijkertijd met de races voor het FIA GT1 kampioenschap werden dit weekend op de Nürburgring ook de twee ultieme races van het FIA GT3 kampioenschap gereden. Net als bij de vorige race in Moskou reden de GT1's en de GT3's hun race tezamen om alzo het startveld aan te dikken. Tot de komst van de Blancpain Endurance Series (BES) was het FIA GT3 kampioenschap het belangrijkste kampioenschap voor GT3 wagens, maar het succes van de BES deed de sprint-serie de das om. Kende de races verleden jaar nog goed gevulde startvelden van om en bij de 30 wagens, dan zakte het deelnemers aantal dit jaar naar 11 auto's.
Het bescheiden startveld GT3 Het bescheiden startveld GT3
Het FIA GT3 kampioenschap werd in 2006 opgericht door Stéphane Ratel in een poging om amateur piloten, voor wie het GT1 kampioenschap te hoog gegrepen was, de mogelijkheid te geven om deel te nemen aan een professioneel GT kampioenschap. Low cost GT3 wagens moesten ook nieuwen merken aantrekken die dan later mogelijk hun aanwezigheid konden uitbreiden naar andere GT series. De formule kende onmiddellijk succes en het FIA GT3 kampioenschap haalde al snel startvelden die veel groter waren dan die van het hoger aangeschreven GT1 kampioenschap. De kosten gingen al snel de hoogte in en de komst van een endurance serie voor GT3 wagens die meer tracktime bood voor dezelfde waarde lokte al snel de meeste gentlemen drivers weg. Het ontbreken van gekende namen bij de rijders en de teams alsook het geringe aantal starters dit jaar betekende de doodsteek voor het kampioenschap dat volgend jaar niet langer zal plaats vinden. Met een mager startveld van 11 wagens verzonk het huidige kampioenschap naar de volledige anonimiteit. Dit jaar kwam de serie ook in Zolder in actie in het kader van het GT1 weekend. De twee laatste races van het kampioenschap werden dan tezamen met de GT1 wagens gereden daar beide series leden onder slinkende startvelden.

AF Corse - FERRARI 458 ItaliaAF Corse - FERRARI 458 Italia
Na de laatste race op de Nürburgring werden Dominik Baumann en Maximilian Buhk uitgeroepen tot de kampioenen van 2012. Het duo had voor het laatste weekend al vier races gewonnen en domineerde het GT3 veld zodanig dat de Heico Gravity Charouz Mercedes zich mengde in de strijd tussen de GT1’s. Baumann en Buhk wonnen de eerst race gemakkelijk en hadden een dusdanige voorsprong in het kampioenschap dat de titel hun niet meer kon ontglippen. De AF Corse Ferrari van Michael Lyons en Stefano Gai pakte de tweede plaats voor de tweede Heico Mercedes van Nilsson/Vahamaki.

Rhinos Leipert Motorsport - LAMBORGHINI GALLARDO LP60Rhinos Leipert Motorsport - LAMBORGHINI GALLARDO LP60
Ook in race 2 stond er geen maat op Baumann en Buhk die alweer met de overwining gingen lopen. Dankzij deze overwinning greep ook Heico Gravity Charouz de titel bij de teams. Tweede over de lijn was opnieuw een AF Corse Ferrari maar nu het exemplaar van Gaetano Ardagna Perez en Giuseppe Ciro, na de race werden zij echter uit de uitslag geschrapt voor inbreuk op de homologatie regels. De Rhino’s Leipert Lamborghini kreeg zo de tweede plaats in handen en de Team Novadriver Audi van Ni Amorim en Cesar Campanico eindigde alsnog op het podium. Lyons en Gai werden vierde wat voldoende was om de tweede plaats in het kampioenschap veilig te stellen.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT3 op dinsdag 25 september 2012 om 15:12


Andere publicaties op Racingworld.be...