Donington: De allerlaatste WK pole is voor Laurens Vanthoor

Laurens Vanthoor  - Audi  R8 LMS ultraLaurens Vanthoor - Audi R8 LMS ultra
De Audi R8 LMS ultra van Vanthoor en Carroll vertrekt van op de pole-positie voor de laatste kwalificatierace van het seizoen, tevens de laatste van het FIA GT1 WK dat volgend jaar niet meer georganiseerd wordt. Het was de Belg die de snelste tijd neerzette en daarmee de Hexis McLaren van titelpretendenten Makowiecki en Dusseldorp naar de tweede startplaats verwees.
Makowiecki verkeerde nochtans in grote vorm, hij zette de snelste tijd neer bij de eerste kwalificatiesessie en leek op weg om deze prestatie te herhalen in Q3. De Fransman moest echter in Vanthoor zijn meerdere erkennen en zich tevreden stellen met de tweede plaats. De andere kanshebbers op de titel verging het minder goed, de Mercedes SLS van Winkelhock en Basseng kreeg zijn banden maar niet op temperatuur met een uitstapje door het gras als gevolg. Resultaat was dat de wagen niet kon doordringen tot Q3 en Winkelhock/Basseng als tiende moeten vertrekken.  Ook Buurman/Bartels kenden geen al te beste dag maar bereikten toch Q3 waar ze echter niet verder kwamen dan de zevende tijd achter hun teamgenoten Lauda/Mayr-Melnhof. De tweede lijn wordt dus gedeeld door de Lamborghini van Kox/Rosina en de Ferrari van Salaquarda/Cioci. Enzo Ide geraakte eveneens in Q3 maar daar sloot de AF Corse Ferrari het rijtje af met de achtste tijd. De tweede WRT Audi van Stippler/Jarvis geraakte zo ver niet verder en bleef in Q2 steken met de negende tijd.

Startopstelling kwalificatierace:

01. Vanthoor/Carroll (Audi  R8 LMS ultra)
02. Makowiecki/Dusseldorp (McLaren MP4-12C)
03. Kox/Rosina (Lamborghini Gallardo)
04. Salaquarda/Cioci (Ferrari F458 Italia)
05. Pastorelli/Jäger (AMG Mercedes SLS)
06. Lauda/Mayr-Melnhof (BMW Z4)
07. Bartels/Buurman (BMW Z4)
08. Ide/Castellacci (Ferrari F458 Italia)
09. Jarvis/Stippler (Audi R8 LMS ultra)
10. Winkelhock/Basseng (AMG Mercedes SLS)
11. Parente/Demoustier (McLaren MP4-12C)
12. Groppi/Lariche (Ford GT)
 


Foto: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT1 op zaterdag 29 september 2012 om 17:23


Andere publicaties op Racingworld.be...