6H Shanghai: Toyota met voorsprong de snelste

Toyota TS030 Hybrid #7Toyota TS030 Hybrid #7
De 6 Hours of Shanghai laten komend weekend het doek vallen over het debuutseizoen van het WK Endurance. Vandaag werden op China's F1-circuit reeds twee van de drie vrije trainingen afgewerkt en na 3 uren tracktime stond de Toyota TS030 Hybrid van Alexander Wurz en Nicolas Lapierre autoritair bovenaan de tabellen. Waar in de voormiddag Allan McNish in de Audi R18 e-tron quattro #2 nog net een fractie sneller (+0.146s) was dan de Japanse LMP1, maakte Alexander Wurz in de late namiddag duidelijk dat men bij Toyota uit is op een derde zege in vier wedstrijden door met een tijd van 1:50.573 de Audi #2 meer dan een seconde achter zich te laten (+1.158). Het rijderstrio Fassler/Treluyer/Lotterer op de Audi #1 zette tweemaal de derde tijd neer en kan zondag de titel bij de rijders binnenhalen indien men minstens de punten van de vijfde plaats binnenhaalt.
Snelste LMP1 priveteam was de Rebellion Lola-Toyota van kersverse Petit Le Mans winnaars Neel Jani en Nicolas Prost. De OAK Pescarolo Honda van ondermeer onze landgenoot Bertrand Baguette was de traagste LMP1 van de dag op meer dan anderhalve seconde van de leidende Rebellion Lola.
 
LMP2 werd aangevoerd door Lotus Lola van James Rossiter die met een tijd van 1:55.290 een ruime seconde sneller was dan de ADR-Delta Oreca-Nissan van John Martin die tijdens VT1 nog de snelste chrono postte. De OAK Morgan-Nissan van het trio Pla/Lahaye/Nicolet sloot de dag als derde snelste af in de dichtst bevolkte klasse.
 
Felbermayr Proton - Porsche 911 GT3 RSR #77Felbermayr Proton - Porsche 911 GT3 RSR #77
Ondanks het graatmagere veld in GTE-Pro lijken we ons toch weer te mogen gaan opmaken voor een felbevochten driestrijd tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin. Darren Turner was uiteindelijk de snelste met zijn Vantage V8, terwijl de AF Corse Ferrari #51 (+0.100s) en de Ferbermayr Porsche (+0.315s) niet veel moesten onderdoen.

Foto's: Toyota Motorsport & Porsche AG


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op vrijdag 26 oktober 2012 om 15:32


Andere publicaties op Racingworld.be...