Spa: vijf vragen aan organisator Pierre Delettre

Pierre, welke zijn de vooruitzichten voor de editie 2008 van de 1000 km van Spa? "Sinds de terugkeer van de prototypes oogde de affiche nog nooit zo mooi, met dit jaar als headliner een rechtstreeks duel tussen twee constructeurs, die voluit in de discipline investeren. Het is van 1988, en de strijd tussen Jaguar, Porsche en Mercedes geleden, dat we nog een dergelijk gevecht hebben mogen beleven. Naast het rechtstreekse duel tussen Audi en Peugeot krijgen we bovendien een indrukwekkende deelnemerslijst – 55 wagens -, met maar liefst 30 prototypes. Ik meen te mogen stellen dat we een ongeëvenaarde editie tegemoet gaan. We hebben overigens inschrijvingen moeten weigeren, omdat we iedereen een plaats in de F1-pitlane willen geven."

Op welke manier vormt de komst van de beide officiële Audi R10 TDI een toegevoegde waarde voor de Le Mans Series?
"Het geeft de serie nog meer sportieve credibiliteit. De komst van Audi heeft de serie deels gered, want zonder hen zou Peugeot vermoedelijk nooit gebleven zijn. Ik hou van de 908, maar een gezondheidswandeling zoals afgelopen seizoen is voor niemand boeiend. Vandaag is er een uitdaging voor zowel het Franse als Duitse kamp en bovendien wekken zij de interesse van andere constructeurs. Zo is er het voorbeeld van de Lola Aston van Charouz waar iedereen van weet dat Prodrive er een aandeel in heeft."

Achter Peugeot en Audi met de diesel-prototypes zit men niet stil. Wat zijn de andere aantrekkingspolen?
"Ik had het daarnet al over de Lola Aston Martin die in Barcelona al menigeen verrast heeft. Prodrive beschikt over heel wat middelen, waarschijnlijk méér dan Pescarolo of andere teams en bewijst dat de balans van de ACO tussen benzine en diesel behoorlijk in evenwicht is. Mocht Peugeot een benzine gebouwd hebben, zou die zonder twijfel ook competitief geweest zijn. Het is wachten op andere constructeurs die de handschoen tegen de diesels opnemen.
Waarom niet Porsche, dat nu met de LMP2 Spyder in privé-handen al zeer competitief is? We zagen al tot wat Verstappen in de Porsche van Van Merksteijn in staat is en beeld je even twee rijders van datzelfde kaliber op die wagen in. Bovendien kregen de vaste endurancerijders de versterking van enkele snelle jongens uit de F1, zoals met name 'Jos the Boss', Olivier Panis en voor de gelegenheid Jacques Villeneuve en Alexander Wurz; toch rijders die tot voor kort voor ons publiek onbereikbaar waren. Ook zij zitten tijdens de handtekeningensessie gewoon aan de lange tafel, met naast hen de teruggekeerde Vanina Ickx, die in een Pescarolo plaats neemt."

Hoe verloopt de voorverkoop van de tickets? Verwacht u veel toeschouwers?
"Ondanks een prachtige affiche en enkele grote namen zoals Ickx, Verstappen of Villeneuve, is toveren niet mogelijk. We hebben onze prijzen ongewijzigd gelaten, met €30 voor een algemene inkom en een tribunetoegang en een toeslag van €15 voor de paddock. Bovendien hebt u in voorverkoop recht op een korting van €10 en een gratis programmaboekje.
Mijn pessimisme is gebaseerd op vier pijlers. Vooreerst is er de steeds veranderende datum, waardoor je het publiek niet aan je meeting kan binden, daarnaast is er tevens een F1 GP, het lange Pinksterweekend en tot slot vallen we een week na de World Series by Renault waar alles gratis is.

Maar u bent wel één maand voor de 24 Uur van Le Mans geprogrammeerd, wat van deze race een soort generale repetitie maakt...
"Inderdaad. Vandaar de aanwezigheid van de twee ex-F1-rijders bij Peugeot, Jacques Villeneuve en Alexander Wurz. Zij zullen als derde rijder fungeren, maar echt veel meer media-aandacht levert dat eigenlijk niet op."

1000 km Spa press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 30 april 2008 om 14:05


Andere publicaties op Racingworld.be...