Nieuwssprokkels begin juli 2011

Het zware leven van een F1-rijderHet zware leven van een F1-rijder
Na ons vorig nieuwsoverzicht volgden de verschillende Grote Prijzen elkaar in gestaag tempo op. Was de GP van Canada nog spectaculair te noemen, dan was de GP van Europa op de stratenomloop te Valencia het tegenbeeld. We vergaarden voor u een overzicht van de belangrijkste wapenfeiten van de laatste dagen.
  • De F1 zal vanaf 2014 1.6 liter V6-motoren gebruiken. Lange tijd werd in de wandelgangen gepraat over een switch naar viercilinders, vermoedelijk onder druk van Audi, maar net toen alle teams akkoord zouden zijn gegaan met deze laatste optie, besloot het Duitse merk zich terug te trekken. Het voorstel voor een V4 kon worden weggeveegd, waarna de teams akkoord gingen met een turbomotor voorzien van een energierecuperatiesysteem; een voorstel waar Ferrari zich naar verluidt beter in kon vinden dan in het plan om met viercilinders te racen.
  • Ook Bernie Ecclestone ging op zijn achterste poten staan bij het horen van het vier- en zescilinder voorstel; niet zo zeer om technische redenen, maar.... vanwege het (gebrek aan) geluid! De FIA suste echter snel de gemoederen en verzekerde dat de zescilinders "anders, maar representatief voor de F1" zullen klinken; al was het maar omdat de limiet wat betreft het toerental opgetrokken is van 12.000 naar 15.000 omwentelingen per minuut.
  • Force India heeft aangekondigd, net zoals BMW het Indische team onlangs voordeed in de GT-racerij, een art car te hebben gemaakt. De wagen die Giancarlo Fisichella in 2008 bestuurde werd met de hand geschilderd door Dexter Brown, een unicum in de F1 naar eigen zeggen. De wagen zal geveild worden tijdens de GP van India later dit jaar, ten voordele van een kinderhospitaal enerzijds en de Force India Academy (een raceschool zeg maar) anderzijds.
  • Vanaf de volgende GP, die van Groot-Brittannië, doet de FIA de geblazen diffusers in de ban. Red Bull Racing, welke de ban in het midden van het seizoen niet echt wist te appreciëren, gaf al aan een halve seconde per ronde te verliezen door het verlies van de speciale diffuser.
  • Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië zal het Lotus F1 Team voor het eerst met stickers van Caterham op de bolides rijden. Het bedrijf van teameigenaar Tony Fernandes kocht de Engelse sportautofabrikant in april op met de intentie het merk in te passen in het Formule 1-programma. Afgelopen maand was het logo van Caterham al te zien op de GP2-bolides van het juniorenteam AirAsia. Op Silverstone zullen ook Heikki Kovalainen en Jarno Trulli rondrijden met de nieuwe bestickering, terwijl tevens de kleuren van de nieuwe sponsor GE op de T128 te bewonderen zullen zijn.
  • Nog meer nieuws voor die GP van Groot-Brittannië overigens; Narain Karthikeyan werd aan de deur gezet bij HRT. Zijn plaats zal worden ingenomen door Daniel Ricciardo, welke mede dankzij de Red Bull dollars zijn debuut maakt in de koninginnenklasse van de eenzitterij.
  • Datzelfde HRT is eerder deze week verkocht aan een Spaans consortium rond het investeringsvehikel Thesan Capital. De groep heeft de intentie om, via haar meerderheidsbelang, het team een (nog meer) doorgedreven Spaanse identiteit te geven, terwijl teambaas Colin Kolles een stap opzij zou (moeten) zetten.
  • Williams F1 gaf aan vanaf volgend seizoen de historische samenwerking met Renault nieuw leven in te blazen. De Britse formatie gaf evenwel aan dat een nieuw Williams-Renault tijdperk niet meteen garant staat voor eenzelfde reeks successen als weleer.
  • Bandenproducent Pirelli is wel op een zeer eigenaardig probleem gestoten toen het de Amerikaanse WRC rijder Ken Block een zitje wilde aanmeten voor een test in de ex-Toyota F1. Block, speciaal naar Keulen afgereisd, moest vaststellen dat zijn benen te lang waren voor de F1-bolide waardoor hij het stuur niet meer normaal kan bewegen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de rallyman zijn test te Monza in augustus dit jaar zal kunnen afwerken in de bolide uit 2009, al gaf Pirelli aan te zoeken naar alternatieven, bijvoorbeeld door het inzetten van een oudere wagen.
  • Nadat Marrusia Virgin Racing aankondigde haar technische basis te versterken, had het team ook nog ander nieuws in petto. De volgende GP zal het team namelijk rijden met reclame van de bioscoopfilm "Cars 2". In de Nederlandstalige versie van de film zijn overigens de stemmen van KRK-rijders Koen Wauters, Kris Wauters en Anthony Kumpen en daarnaast die van Vanina Ickx te horen.


Foto: Georges De Coster


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Formule 1
op woensdag 06 juli 2011 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...