Dries Heyman: "Piloten en teams pikken het niet meer dat ze behandeld worden als kinderen!"

De start van de 24 Hours of Zolder 2011De start van de 24 Hours of Zolder 2011
Zowel voor, tijdens als na de afgelopen 24 Hours of Zolder werd er druk gepraat over "het deelnemersveld" en hoe slecht of goed SpeedWorld, de RACB en Circuit Zolder de zaken op dit ogenblik aanpakten. Ook het Supersonic festival bewoog menig bezoeker en je houdt er van of niet, maar met 35.000 à 40.000 bezoekers spreken de cijfers in elk geval voor Circuit Zolder. De die-hard autosportfan kon het waarschijnlijk wat minder schelen, zeker wanneer slechts een dozijn wagens 's ochtends nog op het asfaltlint vertoefde - ongeacht de spannende strijd aan de kop van de wedstrijd. Via 24u.be praatte Racingworld.be met menig piloot over de situatie en wat opviel, was dat er vaak verwezen werd naar de "oude" Belcar begin de jaren 2000 of de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup enkele jaren geleden. Tot onze grote verbazing viel er maandagavond een petitie in onze bus voor de Belcar in 2012...
De petitie (die u hier overigens integraal kan terugvinden) spreekt over een terugkeer naar wedstrijden volgens het principe/reglement van de DSMEC enkele jaren geleden. De man achter de petitie is niemand minder dan Dries Heyman, in het verleden samen met Hans Van de Ven één van de drijvende krachten achter de DSMEC en op dit ogenblik spillfiguur in de BSOT. Ondanks dat de BSOT afgelopen jaar een vrij abominabel eerste seizoen kende, waar BRI, de organisatie van Heyman, de bal ietwat missloeg, lijkt de organisatie dit jaar het tij te hebben kunnen keren. Met startvelden van 30 wagens is de situatie gevoelig anders dan afgelopen seizoen; de ingeslagen weg lijkt de goede te zijn, met meer animo rond de raceweekends waarbij duidelijke de kaart van de "fun factor" wordt getrokken. Gezien de DSMEC vrij populair was en daarnaast de piloten uit de BSOT vrij tevreden zijn over de organisatie, leek het Racingworld.be geen slecht idee contact op te nemen met Dries Heyman voor een woordje uitleg.

Op onze vraag naar de toch vrij onverwachte petitie repliceert Heyman onmiddellijk ietwat furieus, "Iemand moest iets doen! Er is in de aanloop naar en ook tijdens de 24 uren van Zolder te veel gezegd en vooral niet gedaan om hier niet op in te spelen. Ik loop 38 jaar rond op Zolder maar dit had ik nog niet meegemaakt. Iemand moest aan de alarmbel trekken, ook al weet ik dat dit niet zonder gevaren is. De DSMEC was een schitterend concept en iedereen was tevreden toen."

Na enkele seizoenen DSMEC werd de serie opgedoekt om het circuitlandschap in België opnieuw vorm te geven. De bedoeling was een duidelijkere structuur, zonder onderlinge competitie tussen verschillende kampioenschappen. Het resultaat is echter dat de teams uit de DSMEC niet volledig overstapten op de (duurdere) Belcar en we een aantal van deze teams (en rijders) zelfs zagen overstappen naar het buitenland, of naar de BSOT... Schuilt er toch wat wrok bij Heyman, zelfs na al die maanden, over het feit dat verschillende rijders en teams toch "terugkeren" naar BRI? Het antwoord verbaasde ons weliswaar; "Indien ik in de schoenen zou gestaan hebben van de RACB had ik misschien net hetzelfde gedaan hebben om mijn gezicht te redden. De DSMEC is slachtoffer geworden van zijn eigen succes omdat er niet nagedacht geweest is voor we begonnen zijn. We werden opgeofferd om de huidige Belcar een nieuw bestaan te geven, een spijtige zaak. "

We hebben afgelopen weekend veel meningen gehoord, de ene al wat meer bizar dan de andere. Vrijwel iedereen meende de waarheid in pacht te hebben en meermaals leek het ons alsof de beste stuurlui aan wal stonden. Gezien de complexe situatie in België is het ten zeerste de vraag of er überhaupt iets anders kon lopen. Zou iemand anders de organisatie van de nationale kampioenschappen anders (lees: beter) aangepakt hebben, heeft BRI met andere woorden een duidelijk plan over hoe het dan wel moe(s)t? "Ik denk het wel, want er zou helemaal geen Belcar geweest zijn in 2010! Als 95% van je cliënteel bestaat uit kleine teams die zich goed voelden in de DSMEC, dan had je eigenlijk wel kunnen verwachten dat dit zo ging aflopen. Klant is koning en iedereen moet beginnen beseffen dat je als promotor er moet staan voor je klanten. De afgelopen tijd werd er naar mijn mening te gemakkelijk naar het woordje crisis gegrepen, maar niets is minder waar. De Belgische autosport moet zowat de enige geweest zijn die in volle crisis nog duurder werd als ze ervoor al was. Piloten en teams hebben geen moeite om centen op tafel te leggen, maar de voorwaarden zijn wel anders geworden de laatste jaren. Piloten en teams pikken het niet meer dat ze behandeld worden als kinderen. Ze willen waar voor hun geld, zonder stress een weekendje close racen, met familie en vrienden, ze willen weten waar ze aan toe zijn en ze houden van goede, correcte duidelijke communicatie. Vriendelijk en bereikbaar zijn kost geen geld, daar betalen de piloten ons tenslotte voor. Geen enkel team zal zagen of klagen als je €1000 inschrijvingsgeld meer vraagt per seizoen, als ze maar waar krijgen voor hun geld. Ik snap niet waarom men blijft doordrammen op het stramien van de GT3 terwijl iedereen reeds van bij het begin liet weten dat dit financieel niet haalbaar zou zijn. Neem het van mij aan, ook deze teams welke het zich kunnen veroorloven beleven niet veel plezier dit jaar. Met in 2012 sprintwedstrijden te gaan organiseren met dit soort wagens maak je het nog duurder."

Een kanttekening bij dat verhaal is dat GT3 contractueel gezien de topklasse moe(s)t zijn in de Belcar. Nu dat contract ten einde gelopen is, ligt de weg open voor een nieuwe geschiedenis voor wat dit seizoen het Belcar Endurance Championship heet. Naar onze mening was het ontbreken van de focus op GT3, gekoppeld met (ogenschijnlijk) lagere kosten, het hoofdingrediënt voor de populariteit van de DSMEC. "Niet volledig mee akkoord", antwoordt Heyman. "Het is vooral door zijn eenvoud en het harde werken achter de schermen. We hadden een zeer beperkt werkingsbudget, maar toch zijn we er in geslaagd mooie zaken te realiseren. Ik heb in Oostenrijk de reglementen geschreven, Hans (Van de Ven nvdr.) deed de finetuning met de VAS en zo waren we vertrokken. De persteksten, programmaboekjes, verkoop van de banden, startlijsten, alles werd bij mij op kantoor in Oostenrijk gemaakt. Elke wedstrijd kwam ik af vanuit Oostenrijk om er tijdens het weekend zelf te staan voor mijn klanten. Geen grote show, geen VIP tenten, gewoon veel plezier en vooral mooie wedstrijden met leuke betaalbare wagens, dat was de DSMEC. Ergens vind ik het wel jammer dat de DSMEC op die manier aan zijn einde is gekomen. Ik vind dat Hans meer had moeten vechten voor de DSMEC en eigenlijk had de petitie er al moeten komen eind 2009 toen bekend raakte dat de DSMEC moest ophouden te bestaan. Hans koos toen om in zee te gaan met PRC Group en zo werd Speedworld geboren. Het verdere verloop is door iedereen wel genoeg gekend."

Of dat verdere verloop anders zou zijn geweest moest de DSMEC niet het nekschot zijn gegeven, zal altijd gissen blijven. Feit is wel dat een wagen als de Ultima GTR, toch wel een welgekomen aanvulling aan het Belcar veld enkele jaren geleden, nog enige tijd in de DMSEC en zelfs de BSOT heeft gereden. De tijd van zelfontwikkelde wagens leek terug te keren, toen Albert Vanierschot in November de Scotty GT presenteerde. Menig fan keek uit naar de prestaties van de wagen tijdens de 24 Hours of Zolder en ondanks kleine problemen op testdagen voor de eigenlijke etmaalrace, zou de bolide het startveld meer dan waarschijnlijk opgefleurd hebben. Officieel was de kern van de hetze afgelopen week rond Vanierschot het feit dat de Scotty GT niet veilig genoeg zou zijn. Officieus bleven de geruchten over een afrekening tussen Albert Vanierschot enerzijds en enkele topteams uit de Belcar/de RACB anderzijds maar opborrelen. Deze problematiek zou er ook geweest zijn als BRI instond voor de organisatie van de Belcar en/of de 24 Hours of Zolder, is het geen kwestie van de zwarte piet door te schuiven? "Neen! Ik vind de ganse heisa rond de RACB en Vanierschot een fout van Speedworld. Ten eerste is het de promotor die er moet voor zorgen dat de reglementen van een dermate groot event weken zoniet maanden vooraf reeds gekend en goedgekeurd worden door RACB. Doet RACB zijn werk niet naar behoeven, dan moet de promotor ingrijpen en tijdig alles annuleren. Iedereen wist al maanden dat de mensen van de DSC gingen meerijden in de 24 Hours of Zolder. Dit had dus zeker kunnen vermeden worden. Het geval Vanierschot is nog zo een mooi voorbeeld. Kijk, iedereen weet dat Albert bloed zweet en tranen verzet heeft om de Scotty’s te bouwen. De equipe rond Guy Verheyen heeft in de BSOT zelfs 3 wedstrijden gereden zodat alle piloten over een palmares konden beschikken om zo aan de 24 Hours of Zolder te mogen deelnemen. Als ik als promotor een inschrijving ontvang voor de Scotty, en ik ken mijn klanten, dan weet ik dat ik Albert moet bellen en hem de vraag stellen of hij alles op orde heeft voor de wagen. Albert zijn dossier was al maanden binnen bij RACB. Als promotor moet je dan de taak op je nemen om al het nodige te doen om deze wagens te laten prekeuren door RACB en ervoor te zorgen dat deze mogen starten. Het is niet aan Albert om een wagen op de lijst met toegelaten wagens te krijgen, wel deze van Speedworld. Dat werd niet gedaan met als gevolg dat RACB de volle lading krijgt. Ik vind dit onterecht temeer daar RACB hier enkel de letter van het reglement toepast, niets meer, niets minder. Heel dat gedoe rond die afrekening vind ik dus overdreven. Je gaat me toch niet vertellen dat je een autosporthart hebt als je maar met dertien wagens aan de start staat en vervolgens nog twee wagens van de concurrentie laat afkeuren... RACB heeft gedaan wat ze moest doen, Speedworld had het kunnen vermijden door attent te zijn bij het ontvangen van de inschrijving."

Harde woorden van Heyman, maar onafhankelijk of BRI de 24 Hours of Zolder organiseert in 2012, zal de BSOT volgend jaar sowieso plaatsvinden. Waar mogen we ons volgend jaar aan verwachten? "Ik weet het niet", antwoordt Heyman aarzelend, "veel zal afhangen van de komende dagen eigenlijk. De voorbereidingen van de BSOT seizoen 2012 zijn klaar; de sponsors zijn gekend dus daar zitten we goed. Ook de Westfield en de elektrische varianten ervan zullen we volgend seizoen aan het werk zien op de circuits. Over de gevolgen van onze petitie, wil ik mij nog niet uitspreken, daar is het nog te vroeg voor. Ik wil mijn nek uitsteken voor de Belgische autosport om alles terug op het spoor te zetten, maar dat zal niet enkel van mij afhangen. Alle neuzen moeten in dezelfde richting, zowel deze van Circuit Zolder als deze van RACB. Ik heb één groot voordeel en dat is dat een heel groot deel van de piloten uit de huidige Belcar, BTCS en de toemalige DSMEC veranderingen wil, welke men kan aangeven via de petitie. Stel dat we in onze opzet slagen, dan kunnen we iets moois realiseren. Lukt het niet, dan hoop ik alsnog dat diegene die het nieuwe kampioenschap wel gaat runnen, de gedachtegang van de DSMEC in ere kan houden op basis van de punten in de petitie. De promotor vervangen door een andere zonder ingrijpende veranderingen door te voeren, heeft geen enkele zin. Er moet snel geschakeld worden zodat er tijdens de press en test days voor de start van het seizoen minstens 50 wagens aan de start staan."

De voorbije maanden hebben we dat getal al wel meer gehoord, dus is het interessant om weten hoe BRI aan dat getal hoopt te komen. "Piloten welke aan autosport wensen te doen, kunnen hun eerste stappen zetten bij Andy en Jo (Andy Jaenen en Jo Lammens van Skylimit Events nvdr.) Wil je je eerste stappen zetten in een wedstrijd, dan vind ik dat de BGDC daar de juiste formule voor heeft. Veel rijden met een relatief lichte wagen voor de correcte prijs. In dat kampioenschap mag je enkel Belgische piloten aan de start zien met wagens van minstens vijf jaar oud die een cilinderinhoud van maximaal 2500 cc hebben. Geen Porsche of een M3 van de familie Van de Water wegens een te krachtige motor, maar ook geen Seat Supercopa wegens te jong. Wens je vervolgens een stapje hoger te treden, dan moet je in de Belcar versie 2012 terecht kunnen. Zo hebben we een mooie doorstroom en kan iedereen zijn gading vinden. Steek de Westfield, BSOT, BGDC en Historics in hetzelfde weekend en er zal opnieuw publiek naar het circuit komen. Tevens kunnen piloten van de nieuwe Belcar dan bijvoorbeeld ook rijden bij de Historics of omgekeerd. Daarnaast heeft Speedworld de taak om Silhouette en GT3 samen te brengen in wat ik zie als de koninginnenklasse. Op deze manier ga je sprintkampioenschappen en endurance kampioenschappen hebben die rijden in mooie weekends met (hopelijk) gevulde startvelden. Er mag geen wildgroei zijn van kampioenschappen en iedereen moet opereren in een duidelijk omlijnd kader waarin autosport voor iedereen betaalbaar blijft. We zien wel hoe het loopt, maar het zullen in elk geval lastige dagen worden", besluit Heyman het gesprek.

Foto: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Nationaal
op dinsdag 06 september 2011 om 12:00


Andere publicaties op Racingworld.be...