GT3: McLaren, Aston Martin en Camaro getest met het oog op 2012

GT3 is booming, zeker als je kijkt naar het aantal beschikbare merken en wagens enerzijds en naar de energie die de verschillende constructeurs/preparateurs pompen in het op punt stellen van de bolides anderzijds. Audi bracht eerder al de opvolger van de R8 LMS, de R8 LMS Ultra, uit en ook McLaren timmert hard aan de weg om haar jongste telg competitief te maken. De constructeur uit Woking heeft, met ondersteuning van CRS Racing, eerder deze week in het Zuid-Franse Paul Ricard een test afgewerkt met de MP4-12C, terwijl Aston Martin haar testprogramma heeft afgetrapt en Reiter-dochter SaReNi United rond deze tijd een roll-out plant met de nagelnieuwe Camaro op "een geheime locatie".
Bij McLaren draaide het 'm vooral rond het afwerken van een test over langere afstand, Alvaro Parente, Adam Christo en Phil Quaife gaven de oranje bolide dan ook 24 uur lang de sporen. Over de resultaten van de dubbele test rond de klok, is weinig gekend. Parente hield het op een droge "de test was zeer productief, we zullen goed uit de verf komen bij wedstrijden in de nabije toekomst."

Eerder dit jaar verkondigde Uwe Geipel, teambaas van YACO Racing, reeds dat het team zich ging focussen op het inzetten van een Camaro GT3. Met de eerste testen van de Amerikaanse powercar achter de rug, kunnen de troepen van Hans Reiter nu ook effectief werken richting een homologatie van de bolide. Rijder van dienst tijdens de roll-out was overigens Lamborghini-specialist Peter Kox.

Ook Aston Martin is begonnen aan een intensief testprogramma met haar V12 Vantage GT3. De opvolger van de DBRS9 werd vorige week op de Indy omloop van Brands Hatch aan de tand gevoeld door fabriekspiloot Darren Turner die alvast enthousiast was. "De wagen had geen problemen en we hebben al heel wat kilometers op de teller staan. De V12 Vantage is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de DBRS9, de Vantage is kleiner en reageert scherper en vinniger. Bovendien vraagt de wagen niet veel van de banden en is het fysiek niet zwaar om haar te besturen", aldus Turner. Aston Martin zit met een zeer strak tijdschema indien men haar nieuwe GT3 in optima forma aan klanten wil aanbieden begin 2012, bovendien is het twijfelachtig dat men daarenboven ook nog eens tijd kan vinden voor het ontwikkelen van de variant voor het WK GT indien men daartoe nog zou beslissen.

Aston Martin V12 Vantage GT3Aston Martin V12 Vantage GT3
Aston Martin V12 Vantage GT3Aston Martin V12 Vantage GT3
Aston Martin V12 Vantage GT3Aston Martin V12 Vantage GT3
Aston Martin V12 Vantage GT3Aston Martin V12 Vantage GT3
Aston Martin V12 Vantage GT3Aston Martin V12 Vantage GT3
Aston Martin V12 Vantage GT3Aston Martin V12 Vantage GT3




Foto: Martijn Wouters & Aston Martin


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op woensdag 23 november 2011 om 07:36


Andere publicaties op Racingworld.be...