Nieuws Belgische circuitkampioenschappen: er is geen nieuws

Onze nationale automobielfederatie RACB heeft vandaag middels een persbericht laten weten dat er nog steeds geen duidelijkheid geschept is met betrekking tot de organisatie van onze nationale circuitkampioenschappen, de opvolgers van de Belcar en de BTCS zeg maar. Met slechts luttele weken voor de start van het autosportseizoen, heeft de RACB nog steeds geen knopen doorgehakt over wie de verschillende series mag gaan inrichten, laat staan onder welke technische en sportieve reglementen dat dient te gebeuren.
"Meerdere kandidaturen werden ontvangen met betrekking tot de organisatie van deze omloopkampioenschappen in 2012 en deze werden allen onderzocht. Een definitieve keuze is nakend, rekening houdend met alle betrokkenen in de autosport", met deze korte boodschap omschrijft de RACB waar men nu staat. "De definitieve aanpak en de praktische organisatie van deze omloopkampioenschappen in 2012 zullen meegedeeld worden van zodra de huidige onderhandelingen gefinaliseerd zullen zijn." Wederom wordt er dus niet bepaald klare wijn geschonken en wederom zijn de teams, rijders en fans de dupe van de onduidelijke situatie.

Waar de voorbije week niet echt een stormloop losbarstte richting (bijvoorbeeld) de Supercar Challenge van Dick van Elk, zouden een aantal teams en rijders wel een ultimatum hebben gesteld aan de RACB. Nieuwe kampioenschappen uit de grond stampen lijkt, in 2012 thans, een volledig onaanvaardbare, maar vooral onrealistische oplossing. Toch zou de RACB via enkele, relatief eenvoudige, toestemmingen de teams en rijders alvast de nodige garanties kunnen bieden om hun budgetten voor dit seizoen veilig te stellen. Zonder zekerheid over een programma, is het voor sommigen namelijk een hachelijke onderneming om een budget op te stellen, voor enkelen is het kalf zelfs al verdronken en heeft de onduidelijkheid betalende partners genoopt tot het opzeggen van hun engagement. Jammer, gezien organisaties van series als de Belgian Gentlemen Drivers Club en de Special Open Trophy wel hun programma's op punt hebben staan.

Mensen als Hans Van de Ven en Dries Heyman dragen de autosport een warm hart toe en hebben tevens een grote schare teams en rijders achter zich. In haar berichtgeving, lijkt de RACB overigens om zich heen te schoppen. "De analyse van de oorzaken van de mislukking van SPEEDWORLD heeft RACB er reeds toe genoopt om elke onderneming van deze groep uit te schakelen, evenals alle personen die er een functie van bestuurder of feitelijk bestuurder op zich hebben genomen." Het is dus zeer onduidelijk wat Hans Van de Ven, nochtans in het verleden meermaals een van de spilfiguren van succesverhalen op regionaal en nationaal vlak, van de RACB nog mag betekenen. Waar het enkele weken geleden reeds duidelijk was dat de huidige situatie niet bepaald constructief was op lange termijn, lijkt de ganse soap momenteel meer richting een ware nachtmerrie te evolueren voor alle betrokkenen.

Foto: Marnik Mouchaers


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Nationaal
op woensdag 22 februari 2012 om 15:41


Andere publicaties op Racingworld.be...